Neuvoja ja vastauksia OP Kassa -tiimiltä

Star mPOP -kassalaite: mahdolliset ongelmatilanteet ja ratkaisut

 

Kassalaitteen sininen LED-valo ei pala yhtäjaksoisesti

Toimenpiteet/tarkistukset:

  • Tarkista, että kassalaitteen virtajohto on kytketty sekä kassalaitteen pohjassa olevaan liittimeen että virtapistokkeeseen.
  • Varmista, että virtapistokkeeseen tulee virtaa.
  • Kokeile kytkeä virtajohto eri virtapistokkeeseen

Kassalaitteen yhteys iPadiin katkeaa toistuvasti

Jos yhteys kassalaitteen ja iPadin välillä katkeaa usein, eikä yhteys palaudu automaattisesti, tarkista seuraavat asiat:

1. Onko kassalaitteen / iPadin läheisyydessä:

  • voimakkaita/useita virtalähteitä/jatkojohtoja
  • langattomia puhelimia, kaiuttimia tai muita langattomia laitteita (jotka toimivat 2,4 tai 5GHz taajuudella)
  • mikroaaltouuni
  • langattoman verkon (WiFi) tukiasema?

2. Onko kassalaitteen / iPadin /välissä:

  • edellä lueteltuja laitteita tai esteitä, kuten metallia, sementtiä, marmoria?

3. Onko käyttämäsi OP Kassa sovellusversio uusin? Voit ladata uusimman version seuraamalla näitä ohjeita.

4. Onko kassalaitteen ohjelmistoversio uusin? Voit ladata uusimman version seuraamalla näitä ohjeita.

5. Onko auto-connect -asetus päällä? Tarkista se seuraamalla näitä ohjeita.

Toimenpiteet, jos yhteys kassalaitteeseen ei palaudu:

  • Tarkista, että kassalaitteen on virta päällä ja sininen LED palaa yhtäjaksoisesti.
  • Tarkista, että kuittitulostimen luukku ei ole auki ja kuittitulostimessa on paperia.
  • Tarkistus OP Kassan Laitehallinnassa (Valikko -> Hallinta -> Laitehallinta):
    - Tarkista, onko kassalaite (edelleen) käytössä - vihreä ympyrä tekstin "Kassalaite" vieressä vai onko ympyrä punainen kuten alla:
  • Jos ympyrä on punainen, suorita kassalaitteen käyttöönotto täppäämällä tekstiä "Kassalaite" ruudulla ja seuraamalla ohjeita iPadin ruudulta.
  • Jos ympyrä on vihreä, mutta kassalaitteeseen ei ole yhteyttä (kuitti ei tulostu, käteislipas ei aukea), täppää kassalaitetta ruudulla (viivakoodinlukija, käteislipas tai kuittitulostin).
    • Valitse oikeasta yläkulmasta "Poista käytöstä".
    • Suorita kassalaitteeseen käyttöönotto uudestaan täppäämällä kassalaitetta ruudulla ja seuraamalla ohjeita.
    • Jos kassalaite ei ole edelleenkään yhteydessä (kuitti ei tulostu, käteislipas ei aukea), käynnistä iPad uudelleen pitämällä sen virtapainiketta pohjassa hetken aikaa. Tämän jälkeen yhdistämistä yritetään uudelleen OP Kassan laitehallinnassa.
    • Jos uudelleen yhdistäminen epäonnistuu tämänkin jälkeen, suorita kassalaitteen Bluetooth-asetusten palautus alkuperäisiin arvoihin tätä ohjetta seuraamalla.

iPadin parittaminen kassalaitteen kanssa epäonnistuu toistuvasti

Toimenpiteet:

  • Kytke iPadin Bluetooth pois päältä ja takaisin päälle ja yritä parittamista uudelleen.
  • Jos parittaminen epäonnistuu edelleen, sulje OP Kassa-sovellus painamalla iPadin kotipainiketta kahdesti peräkkäin ja pyyhkäisemällä OP Kassa pois aukinaisten sovellusten listalta. Avaa sovellus uudestaan ja yritä parittamista Laitehallinnassa.
  • Jos parittaminen epäonnistuu edelleen, sammuta iPad ja käynnistä se uudelleen. Avaa sovellus uudestaan ja yritä parittamista Laitehallinnassa.
  • Jos parittaminen epäonnistuu edelleen, tarkista, että kassalaite ei ole paritettu toisen iPadin kanssa. Jos on, pura paritus ja yritä parittamista uudelleen.
  • Tarkista, että "New Pairing Permission" asetus ei ole "OFF". Tarkistamiseen tarvitset mPOP Utilityn, jonka voit ladata AppStoresta.
  • Resetoi kassalaitteen Bluetooth asetukset ohjeessa kuvatulla tavalla.

Kassalaitteeseen liitetty USB-lisälaite (muu kuin viivakoodinlukija) ei toimi

Vain STAR mPOPin omaa viivakoodinlukijaa voi käyttää USB-liitännän kautta. Muita USB-liitännäisiä laitteita (esimerkiksi maksupääte) voi ainoastaan ladata.

 

Käteiskassa ei avaudu

Toimenpiteet/tarkistukset:

  • Onko kuittitulostimen luukku raollaan? Sulje luukku ja yritä uudestaan.
  • Tulostuuko kuitti? Jos ei, vika on Bluetooth-yhteydessä.
    • Tarkista, että iPadin asetuksissa Bluetooth on päällä ja Kassalaitteisto näkyy Omien laitteiden alla ja tila on "Yhteydessä" ("Connected").
    • Tarkista, että OP Kassan Laitehallinnassa (Valikko -> Hallinta -> Laitehallinta) kassalaitteen kohdalla on vihreä ympyrä.
  • Sulje OP Kassa -sovellus painamalla iPadin Koti-painiketta kahdesti ja pyyhkäisemällä OP Kassa avoinna olevien sovellusten joukosta. Kirjaudu uudestaan OP Kassaan PIN koodillasi ja yritä aukaista käteiskassaa valitsemalla "Talleta tai nosta käteistä".
  • Onko kassalaitteen päällä jotain raskasta (>8kg)? Kassalaitteen päällä olevat raskaat esineet voivat estää käteiskassan aukeamisen.
  • Käteiskassan voi avata myös avausnapilla tai mekaanisesti näiden ohjeiden avulla.

Käteiskassa ei sulkeudu

Toimenpiteet:

  • Onko käteiskassassa esineitä, jotka estävät sulkeutumisen?
  • Onko kassalaitteiston päällä jotain raskasta (>8kg)? Kassalaitteiston päällä olevat raskaat esineet voivat estää käteiskassa aukeamisen.
Illustration

Etkö löytänyt etsimääsi? Kotimainen asiakaspalvelu palvelee päivittäin kello 8.00–21.00.

Ota yhteyttä chatissa, sähköpostitse asiakaspalvelu@op-kassa.fi tai puhelimitse 010 252 0800