Neuvoja ja vastauksia OP Kassa -tiimiltä

Ostoksen hyvittäminen tai palauttaminen

Posted by OP Kassa on 17.1.2020 14:12:13

Opas palautusten ja hyvitysten tekoon. 

Huom. tämä ohje koskee sovelluksen uusinta versiota (2.2.0). Suosittelemme pitämään sovelluksen aina ajan tasalla. Vanhan version ohjeet löydät sivun alareunasta.

Mikä on palautuksen ja hyvityksen ero?

OP Kassassa palauttaminen tarkoittaa sitä, että asiakas palauttaa tuotteen ja saa ostoksesta rahan takaisin. Palautettava tuote lisätään näin varastoon. Hyvityksessä palautetaan vain rahaa, ei tuotteita.

Näin teet palautuksen tai hyvityksen uudessa sovellusversiossa (2.2.0)

Voit palauttaa ja hyvittää kaikkia ostoksia Tapahtumat-näkymässä.

Toimi seuraavasti:

1. Jos asiakas haluaa palauttaa tuotteen tai hyvitystä ostoksesta, avaa valikko ja valitse Tapahtumat.

 

2. Voit etsiä tapahtumaa oranssin palkin kohdalla olevalla Etsi tapahtumaa -kentällä. Voit hakea ostosta kuitti- tai tilausnumeron ja päivämäärän mukaan.

3. Valitse ostos avautuvasta listasta, jolloin avautuvat Tapahtuman tiedot.

4. Jos asiakas palauttaa tuotteita, valitse Palauta.

  

5. Valitse palautettavat tuotteet. Paina sen jälkeen Palauta.

6. Valitse tämän jälkeen palautettavat tuotteet.

Jos tuotteita on ostettu enemmän kuin yksi kappale, et voi palauttaa yksittäisiä tuotteita. Käytä tällöin hyvitystoiminnallisuutta ja lisää tuote varastoon manuaalisesti.

Paina lopuksi Seuraava.

 
7. Valitse tämän jälkeen palautuspaikka. Voit palauttaa hyväkuntoisen tuotteen takaisin varastoon myytäväksi tai rikkoutuneen hävikkiin.

8. Valitse, millä maksutavalla ostoksen rahasumma palautetaan asiakkaalle.

Jos asiakas on maksanut kortilla, voit palauttaa ostoksen suoraan kortille. Kortille palautus tapahtuu automaattisesti, eikä korttia tarvitse laittaa päätteeseen. Kortille voi palauttaa vain sen maksimisumman, joka kyseisellä kortilla on maksettu.

Jos ostos on maksettu useammalla eri kortilla, voit valita mille kortille summa palautetaan.

Palautuksen voi aina tehdä myös käteisellä tai laskukirjauksena.

 
 
 
9. Näet lopuksi yhteenvedon tilanteesta. Näet näkymässä kaikki tehdyt palautukset sekä listauksen kaikista palautuksista. Paina sen jälkeen Seuraava.

 
9. Lopuksi voit lähettää asiakkaalle kuitin palautuksesta sähköpostiin. Paina sen jälkeen Valmis. Jos haluat tulostaa kuitin, mene takaisin tapahtuman tietoihin ja valitse näytä kuitti -> tulosta.

 


Näin teet hyvityksen uudessa sovellusversiossa

1. Jos asiakas haluaa hyvitystä ostoksesta, avaa valikko ja valiatse Tapahtumat.

2. Voit etsiä tapahtumaa oranssin palkin kohdalla olevan Etsi tapahtumaa -kentän avulla. Voit hakea ostosta kuitti- tai tilausnumeron ja päivämäärän mukaan.

 
 

3. Valitse ostos listasta, josta avautuvat Tapahtuman tiedot.

4. Valitse Hyvitä.

 
 

5. Näppäile asiakkaalle hyvitettävä summa. Paina sen jälkeen oranssia nappia laskimessa.

6. Valitse sen jälkeen maksutapa, jolle haluat hyvityksen tehdä.

Voit valita korttimaksutavan, käteisen tai laskukirjauksen. Kortille voi hyvittää vain sen verran mitä kortille on makseuttu. Kortille hyvitettäessä asiakkaan ei tarvitse olla paikalla, eikä korttia tarvitse syöttää maksupäätteeseen. Summa palautetaan suoraan kortille.  

Käteismaksua ei ole mahdollista hyvittää kortille.  

 
7. Näet yhteenvedon tehdyistä hyvityksistä. Jos olet samalla kertaa hyvittänyt useammalle eri maksutavalla, näet yhteenvedon hyvityksistä. Jatka painamalla Seuraava

 
8. Lopuksi voit lähettää asiakkaalle kuitin hyvityksestä sähköpostiin. Paina sen jälkeen Valmis . Jos haluat tulostaa kuitin, mene takaisin tapahtuman tietoihin.
 
 

 

Ohje palautuksen ja hyvityksen tekoon vanhemmilla sovellusversioilla

Voit palauttaa ja hyvittää kaikkia ostoksia Tapahtumat-näkymässä tai verkkokaupan tilauksia Tilaukset-näkymässä.

Toimi seuraavasti palautuksessa:

1. Jos asiakas haluaa palauttaa tuotteen tai hyvitystä ostoksesta, avaa valikko ja valitse Tapahtumat.

 

2. Voit etsiä tapahtumaa oranssin palkin kohdalla olevalla Etsi tapahtumaa -kentällä. Voit hakea ostosta kuitti- tai tilausnumeron ja päivämäärän mukaan.

3. Valitse ostos avautuvasta listasta, jolloin avautuvat Tapahtuman tiedot.

4. Jos asiakas palauttaa tuotteita, valitse Palauta.

  

5. Valitse palautettavat tuotteet. Paina sen jälkeen Palauta.

6. Valitse tämän jälkeen palautuspaikka. Voit palauttaa hyväkuntoisen tuotteen takaisin varastoon myytäväksi tai rikkoutuneen hävikkiin.

 
 

7. Hyvitä asiakkaalle ostosumma ja anna kuitti palautuksesta. Voit lähettää asiakkaalle kuitin myös sähköpostiin.

 
 

Toimi seuraavasti hyvityksessä

1. Jos asiakas haluaa hyvitystä ostoksesta, avaa valikko ja Tapahtumat.

2. Voit etsiä tapahtumaa oranssin palkin kohdalla olevan Etsi tapahtumaa -kentän avulla. Voit hakea ostosta kuitti- tai tilausnumeron ja päivämäärän mukaan.

 
 

3. Valitse ostos listasta, josta avautuvat Tapahtuman tiedot.

4. Valitse Hyvitä.

 
 

5. Näppäile asiakkaalle hyvitettävä summa. Paina sen jälkeen oranssia nappia laskimessa.

6. Hyvitä asiakkaalle ostosumma ja anna kuitti hyvityksestä. Voit lähettää asiakkaalle kuitin myös sähköpostiin. Huomaathan, että hyvityksen voit tehdä joko kortilla tai käteisellä. Kortille hyvittäessä et tarvitse ostoon käytettyä pankkikorttia. Käteismaksua ei ole mahdollista hyvittää kortille.

 
 

 

Topics: iPad

Illustration

Etkö löytänyt etsimääsi? Kotimainen asiakaspalvelu palvelee ma–pe 8–21 ja la–su 8–16. Arkipyhät suljettu.

Ota yhteyttä chatissa, sähköpostitse asiakaspalvelu@op-kassa.fi tai puhelimitse 010 252 0800