Verkkokauppa paisuu: näin suomalaiset ostavat verkossa vuonna 2019

Suomalaiset ovat ahkeria verkkokaupan käyttäjiä. Kuluttajakäyttäytyminen ja verkko-ostaminen kehittyvät jatkuvasti, ja kauppiailla on haasteita pysyä muutosten tahdissa.

Tässä viisi tapaa, joilla verkkokaupan uudet tuulet näyttäytyvät kauppiaille vuonna 2019.

1. Suomalaiset ostavat mielellään ulkomailta

Viestintä- ja logistiikkaratkaisuja Pohjoismaissa tarjoavan PostNordin tekemän tutkimuksen mukaan kuusi kymmenestä pohjoismaalaisesta eli 12 miljoonaa kuluttajaa teki vuonna 2018 verkko-ostoksia joka kuukausi. Kasvu on ollut huimaa.

Samaisen tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat muita pohjoismaalaisia enemmän ulkomaisista verkkokaupoista. 40 prosenttia suomalaisista verkko-ostajista tekee ostoksia ulkomaisilta sivustoilta joka kuukausi. Pohjoismaiden keskiarvo on 29 prosenttia.

Suomalaisissa verkkokaupoissa onkin vielä rutkasti parannettavaa, jotta kuluttajat valitsisivat kotimaisen verkkokaupan ulkomaisen sijaan.

Lue myös: Verkkokauppa kivijalan tukena – OP Kassa mahdollistaa saumattoman myynnin myös somessa

 

2. Verkosta ostettavien tuotteiden skaala laajenee

Suomalaiset ostavat netistä eniten vaatteita ja kenkiä, kirjoja, viihde-elektroniikkaa sekä kauneudenhoitotuotteita. Erityisesti päivittäisten ruokaostoksien hoitaminen verkossa kuitenkin yleistyy vauhdikkaasti. Kaupan liiton teettämän selvityksen mukaan päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi vuonna 2017 peräti 88 % edelliseen vuoteen verrattuna. Myös suurikokoisten tuotteiden, kuten huonekalujen, osuus on kasvussa. 

Nämä muutokset asettavat omat vaatimuksensa verkkokaupalle ja ostamisen yhteydessä tarjottaville lisäpalveluille.

Lue myös: Verkkokaupan perustaminen - Vinkin menestyvän liiketoiminnan rakentamiseen

3. Diginuorten ostovoima ja arvot vaikuttavat myyntiin

Kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu nopeasti; ohjaavassa roolissa ovat nyt nuoret kuluttajat, jotka ovat kasvaneet digitaalisella aikakaudella ja lähes syntyneet mobiililaite kädessään. Nuorten kuluttajien siirtyessä työelämään heidän ostovoimansa ja samalla verkossa tapahtuva myynti kasvavat räjähdysmäisesti. 

Huomionarvoista on myös nuoren sukupolven tietoisuus kestävästä kehityksestä sekä laatu- ja ympäristöarvoista, jotka tulevat vaikuttamaan vahvasti siihen, millaisissa liikkeissä ja verkkokaupoissa he asioivat. Nämä arvot luovat pohjan kotimaisen verkkokaupan vahvuuksille.

 

4. Mobiiliostamisen volyymi kasvaa

Erityisen kiivaasti kasvaa mobiiliostaminen: vuonna 2018 jo 39 prosenttia ostoksista tehtiin mobiilisti, puhelimella tai tabletilla, kun vuonna 2016 osuus oli vain 27 prosenttia.

Tätä trendiä silmällä pitäen on kauppiaan huolehdittava verkkokaupan ja verkkosivujen responsiivisuudesta. Myös kauppojen omat applikaatiot helpottavat kännykällä ostamista.

Maksaminen muuttuu mobiiliostamisen vanavedessä. Kaupan liiton mukaan jo nyt valtaosa kiinalaisten verkko-ostoksista maksetaan AliPayn tyyppisillä mobiililompakoilla, ja myös USA:ssa niiden ennustetaan pian syrjäyttävän korttimaksamisen käytetyimpänä maksutapana.

Suomessa pankkisiirtojen ja pankkien maksupainikkeiden merkitys säilyy vahvana, mutta täälläkin sähköinen maksunvälitys ja mobiililompakot valtaavat alaa.

 

5. Webrooming ja showrooming yleistyvät

Jokaisen kauppiaan pahin painajainen eli showrooming tarkoittaa tilannetta, jossa kuluttaja tutustuu tuotteeseen ja kokeilee sitä myymälässä, mutta ostaa sen sitten verkkokaupasta.

Suomessa yleisempi käyttäytymismalli on kuitenkin webrooming, mikä tarkoittaa, että kuluttajat tutustuvat tuotetietoihin ja vertailevat hintoja netissä, mutta tekevät ostokset kivijalkaliikkeessä. Kauppiaan kannalta ratkaisevaa on, miten kuluttajien huomio kiinnitetään jo verkossa sekä miten heidät houkutellaan liikkeeseen ja saadaan ostamaan useampia tuotteita tai palveluja.

 

Yrittäjä, palveleeko kassajärjestelmäsi myyntiäsi niin kivijalassa kuin verkkokaupassa?

Tutustu oppaaseemme ja opi valitsemaan tarpeitasi vastaava, tulevaisuudenkestävä kassajärjestelmä: