Verkkokauppa mielessä - miten päästä alkuun?

Verkossa ostamisesta on tullut luonteva osa arkea suomalaisille. Verkko-ostamisen suosio jatkoi kasvuaan myös vuonna 2017, jolloin digitaalisia tavaraostoksia tehtiin lähes 4,9 miljardilla eurolla. Kuluttajat ovat tottuneet tekemään ostoksia ajasta ja paikasta riippumatta, ja monikanavaisesta omnichannel-myynnistä, jossa kivijalkamyymälä, verkkokauppa ja muut kanavat toimivat rinnakkain, on tullut tavallista. Moni kauppias miettiikin viimeistään nyt oman myymälän laajentamista verkkoon.

Jos verkkokauppa tuntuu ajatuksena vieraalta, ei hätää! Kokosimme tähän vinkkejä ja hyödyllistä tietoa aloittelevalle verkkokauppiaalle.

 

Valitse helppokäyttöinen verkkokauppa-alusta, joka pelaa yhteen kassajärjestelmäsi kanssa

Takana ovat ne ajat, joina verkkokaupan pystyttäminen vaati koodaustaitoja ja pitkää pinnaa. Nykyään moni verkkokauppa-alusta on helppokäyttöinen, eikä käyttöönotto vaadi ohjelmointitaitoja. Helppokäyttöisyyden lisäksi verkkokauppa-alustoja on mahdollista integroida myös kivijalkakaupassa käytettävään kassajärjestelmään, mikä vähentää huomattavasti kauppiaan työtä. Integraatio järjestelmien välillä ratkaisee monikanavaisuudelle tyypilliset varastonhallinnan ongelmat, eikä varastosaldoa tarvitse itse ylläpitää eri kanavissa.

OP Kassan valmis integraatio helppokäyttöiseen Shopify-verkkokauppaan pitää varastosaldon aina ajan tasalla, helpottaa tuotetietojen synkronointia kivijalan ja verkon välillä ja vähentää kauppiaan työmäärää.

 

Kokeile rajatulla kokonaisuudella

Maailmaa ei tarvitse saada heti valmiiksi, ja sama koskee myös verkkokauppaasi. Jos verkkokaupan perustaminen arveluttaa, voit kokeilla verkossa myymistä aluksi vain muutamalla tuoteryhmällä. Kun saat niiden kautta kokemusta verkkokaupan pyörittämisestä ja kuluttajien mieltymyksistä, sinun on helpompi laajentaa toimintaasi.

► Tutustu myös kultasepänliike Suokkoa luotsaavan Iiro Suokon haastatteluun, jossa hän jakaa asiantuntemustaan ja verkkokauppavinkkejään. Suokolla on pitkä kokemus verkkokaupasta ja digitaalisista kanavista.

 

Anna perusteellista tietoa tuotteistasi

Tekstit ja kuvat myyvät tuotteesi verkossa, jossa niitä ei kivijalkakaupan tavoin pääse hypistelemään ja sovittamaan. Ylen teettämän kyselytutkimuksen mukaan kuluttajat arvostavat perusteellisia tuotetietoja, kuten hyviä kuvia ja tarkkoja mittoja, joihin kannattaakin verkkokaupassa panostaa. Yksityiskohtaiset tiedot helpottavat ostopäätöstä ja vähentävät palautuksia.

 

Tarjoa kattavat maksutavat

Kuluttajalle sopivan maksutavan puuttuminen voi olla syy ostoskorin hylkäämiselle. Siksi verkkokauppiaan on hyvä huolehtia siitä, että pystyy tarjoamaan kuluttajille parhaiten sopivat maksutavat kaupassaan. Varsinkin suurempia hankintoja tehtäessä maksutapavaihtoehtojen monipuolisuuden tärkeys korostuu.

Postnordin verkkokauppatutkimuksen mukaan suomalaiset arastelevat korttitietojensa syöttämistä verkkosivustoille, ja 74 % suomalaisista pitää tärkeänä, että voi maksaa ostoksensa suoramaksulla pankissa. Muita suomalaisten suosimia maksutapoja ovat pankki- ja luottokortti sekä lasku.

 

Tee palauttamisesta helppoa

Samaisen Postnordin tutkimuksen mukaan joka kymmenes pohjoismaalainen verkkokauppa-asiakas palauttaa vähintään yhden tuotteen kuukaudessa, ja suomalaiset palauttavat tuotteita enemmän kuin muut pohjoismaalaiset. Yksinkertainen palautus, helposti löydettävät yhteystiedot ja palautusten maksuttomuus ovat asiakkaille tärkeitä, ja neljä viidestä asiakkaasta pitääkin tärkeänä sitä, että palautus on maksuton. Huolehdi siis, että palautusohjeet löytyvät helposti ja harkitse mahdollisuutta maksuttomaan palautukseen.

 

Ulota myynti ja markkinointi myös someen

Älä jätä verkkokauppaasi pimentoon, vaan kerro siitä myös muille! Voit markkinoida kauppaasi helposti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa unohtamatta tietenkään nykyisiä kanta-asiakkaitasi. Lisäksi olemme koonneet kauppiaille helppoja markkinointivinkkejä, joita voit lukea lisää täällä.

Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuksia myös kaupantekoon, ja erityisesti pikaviestimissä, kuten Facebookin Messengerissä, tapahtuva myyminen on lyömässä läpi. Parhaimmillaan pikaviestimessä tehty kaupankäynti sulautuu saumattomasti osaksi kauppiaan järjestelmiä.

Miltä näyttää menestyvä monikanavainen myynti vuonna 2018? Mitä sujuva kivijalkakaupan ja verkkokaupan yhteispeli vaatii kauppiaalta ja järjestelmiltä ja miten se toteutetaan? Lataa maksuton oppaamme alla olevan painikkeen kautta:

Suomi on korttimaksamisen luvattu maa, ja yhä useampi kuluttaja on tottunut siihen, että korttimaksaminen onnistuu kaikkialla. Näillä vinkeillä onnistut maksujen vastaanottamisessa myös tapahtumissa.

Mitä kauppiaan tulee tietää maksujen vastaanottamisesta ja maksamisen tulevaisuudesta? Kokosimme kauppiaan avuksi kattavan oppaan maksujen vastaanottamisesta, maksupäätteistä ja tulevaisuuden maksutavoista.

Pilvipalvelupohjainen kassajärjestelmä on turvallinen ja mahdollistaa tietojen tallentamisen ja synkronoinnin useiden laitteiden välillä.