Verkkokauppa mielessä – miten päästä alkuun?

Verkossa ostamisesta on tullut luonteva osa arkea suomalaisille, ja verkko-ostosten arvo on kasvanut vuosittain. Esimerkiksi vuonna 2018 suomalaiset ostivat verkosta 2,9 miljardin euron arvosta tavaroita.

Kuluttajat ovat tottuneet tekemään ostoksia ajasta ja paikasta riippumatta, ja monikanavaisesta omnichannel-myynnistä, jossa kivijalkamyymälä, verkkokauppa ja muut kanavat toimivat rinnakkain, on tullut tavallista. Moni kauppias miettiikin viimeistään nyt oman myymälän laajentamista verkkoon.

Jos verkkokauppa tuntuu ajatuksena vieraalta, ei hätää! Kokosimme tähän vinkkejä ja hyödyllistä tietoa aloittelevalle verkkokauppiaalle.

 

Valitse verkkokauppa-alusta, joka pelaa yhteen kassajärjestelmäsi kanssa

Takana ovat ne ajat, joina verkkokaupan pystyttäminen vaati koodaustaitoja ja pitkää pinnaa. Nykyään moni verkkokauppa-alusta on helppokäyttöinen, eikä käyttöönotto vaadi ohjelmointitaitoja. Helppokäyttöisyyden lisäksi verkkokauppa-alustoja on mahdollista integroida myös kivijalkakaupassa käytettävään kassajärjestelmään, mikä vähentää huomattavasti kauppiaan työtä. Integraatio järjestelmien välillä ratkaisee monikanavaisuudelle tyypilliset varastonhallinnan ongelmat, eikä varastosaldoa tarvitse itse ylläpitää eri kanavissa.

OP Kassan integraatiot helppokäyttöisiin Shopify- ja Vilkas-verkkokauppa-alustoihin takaavat kauppiaalle aina ajantasaiset varastosaldot ja tuotetiedot.

► Kenkäsuunnittelija Terhi Pölkki päätyi OP Kassan ja Shopifyn yhdistelmään. Lue Pölkin kokemuksia ja ajatuksia nykyaikaisesta kaupankäynnistä.

 

Kokeile rajatulla kokonaisuudella

Maailmaa ei tarvitse saada heti valmiiksi, ja sama koskee myös verkkokauppaasi. Jos verkkokaupan perustaminen arveluttaa, voit kokeilla verkossa myymistä aluksi vain muutamalla tuoteryhmällä. Kun saat niiden kautta kokemusta verkkokaupan pyörittämisestä ja kuluttajien mieltymyksistä, sinun on helpompi laajentaa toimintaasi.

 

Anna perusteellista tietoa tuotteistasi

Tekstit ja kuvat myyvät tuotteesi verkossa, jossa niitä ei kivijalkakaupan tavoin pääse hypistelemään ja sovittamaan. Ylen teettämän kyselytutkimuksen  mukaan kuluttajat arvostavat perusteellisia tuotetietoja, kuten hyviä kuvia ja tarkkoja mittoja, joihin kannattaakin verkkokaupassa panostaa. Yksityiskohtaiset tiedot helpottavat ostopäätöstä ja vähentävät palautuksia.

 

Tarjoa kattavat maksutavat

Kuluttajalle sopivan maksutavan puuttuminen voi olla syy ostoskorin hylkäämiselle. Siksi verkkokauppiaan on hyvä huolehtia siitä, että pystyy tarjoamaan kuluttajille parhaiten sopivat maksutavat kaupassaan. Varsinkin suurempia hankintoja tehtäessä maksutapavaihtoehtojen monipuolisuuden tärkeys korostuu.

Suomalaisten suosimia maksutapoja ovat verkkopankki, luottokortti ja lasku. Erityisesti nuoret kuluttajat ovat ottaneet mobiilimaksamisen omakseen, ja kauppiaan kannattaakin huomioida maksutapavalikoimassaan kauppansa kohderyhmä ja sen mieltymykset.

 

Tee palauttamisesta helppoa

Etäostamisessa tulee väistämättä vastaan myös tilanteita, joissa tuote halutaan palauttaa. Yksinkertainen palautus, helposti löydettävät yhteystiedot ja palautusten maksuttomuus ovat asiakkaille tärkeitä. Moni asiakas pitääkin tärkeänä sitä, että palautus on maksuton. Huolehdi siis, että palautusohjeet löytyvät helposti ja harkitse mahdollisuutta maksuttomaan palautukseen.

 

Ulota myynti ja markkinointi myös someen

Älä jätä verkkokauppaasi pimentoon, vaan kerro siitä myös muille! Voit markkinoida kauppaasi helposti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa unohtamatta tietenkään nykyisiä kanta-asiakkaitasi. Lisäksi olemme koonneet kauppiaille helppoja markkinointivinkkejä, joita voit lukea lisää täällä.

Tutustu myös maksuttomaan tietopakettiin verkkokaupan perustamisesta klikkaamalla alla olevaa painiketta.