Verkkokauppa kivijalan tukena - OP Kassa mahdollistaa saumattoman myynnin myös somessa

Suomalaiset ostavat netistä enemmän kuin koskaan. Yrittäjät uutisoi joulukuussa 2017, kuinka itsenäisyyspäivään mennessä jouluostoksia oli tehty verkkokaupoissa 150 miljoonan euron edestä, mikä tarkoittaa 40 prosenttia kaikista siihen mennessä tehdyistä joululahjaostoksista.

Kokonaisuudessaan suomalaisten joulunajan verkko-ostamisen arvioitiin asettuvan 290 miljoonan euron paikkeille. Verkko-ostamisen volyymista huolimatta suomalainen verkkokauppa on vielä lapsenkengissä, ja kotimaisten verkkokauppojen käyttökokemuksessa riittää parannettavaa. Verkossa asiointi on tehtävä mahdollisimman helpoksi ja turvalliseksi, ja tuotetiedon on oltava ajantasaista ympäri vuorokauden.

 

Mitä verkkokauppa vaatii?

Varastotilanteen manuaalinen päivittäminen vaatii usein kivijalkakauppaa ja verkkokauppaa pyörittävältä yritykseltä yhden ihmisen päivittäisen työn, mutta vain harvalla pienyrittäjällä on riittävästi resursseja palkata uutta työntekijää vain tämän työn tekemiseen.

Siksi on tärkeää, että käytössä oleva kassajärjestelmä tukee monikanavaista myyntiä ja pitää varastosaldon automaattisesti ajan tasalla huolimatta siitä, ostaako asiakas tuotteen verkkokaupasta, kivijalkaliikkeestä tai vaikkapa messuille tai markkinoille pystytetystä myyntikojusta.

Tämän mahdollistaakseen OP Kassa on tuonut markkinoille valmiin Shopify-verkkokauppaintegraation ensimmäisenä Pohjoismaissa. Helppokäyttöisen Shopify-verkkokaupan perustaminen tai jo olemassa olevan verkkokaupan yhdistäminen kassajärjestelmään sujuu hetkessä, eikä ohjelmointiosaamista vaadita.

Integraation ansiosta myyntiluvut ja varastosaldot päivittyvät pilvipohjaiseen OP Kassaan reaaliaikaisesti ja ilman manuaalista työtä, tapahtuipa myynti missä kanavassa tahansa. Tiedot päivittyvät OP Kassaan myös silloin, kun tilaus toimitetaan tai palautetaan.

 

Miksi perustaisin verkkokaupan?

Tämän päivän kuluttaja on tottunut asioimaan verkossa, ja verkko-ostamisen suosio jatkaa kasvuaan. Yhä useampi kuluttaja valitsee ostopaikan, missä ostokset voi hoitaa juuri silloin kuin itselle parhaiten sopii päivään, kellonaikaan ja sijaintiin katsomatta. Verkkokauppa siis mahdollistaa yrittäjälle entistä laajemman asiakaskunnan yksittäisen kivijalkakaupan vaikutusalueeseen verrattuna.

Verkkokaupan perustaminen on tänä päivänä helppoa ja edullista. Miksi et siis hyödyntäisi mahdollisuutta moninkertaistaa asiakaskuntaa ja sen myötä myyntiä minimaalisin investoinnein? Netin hakukoneet ovat kuluttajalle se ensimmäinen paikka, josta tietoa ja ratkaisua omaan tarpeeseen lähdetään etsimään. Jos yrityksesi ei löydy hakutuloksista – tai vaikka löytyisikin, mutta ostaminen on hankalaa tai jopa mahdotonta – jäävät kaupat takuulla tekemättä.

OP Kassan Shopify-integraatio mahdollistaa tuotteiden myynnin juuri siellä, missä asiakkaasi ovat – eli sosiaalisessa mediassa. Kotisivuille avatun verkkokaupan lisäksi voit myydä tuotteita tai palveluja suoraan Facebookissa, Instagramissa tai vaikka Pinterestissä. Missä tahansa kanavassa myynti tapahtuukaan, päivittyy tieto automaattisesti niin myymälän kuin jokaisen muunkin myyntikanavan varastosaldoihin.

Saumattomasti eri myyntikanavien kanssa yhteen pelaava kassajärjestelmä takaa sen, ettei sinun enää tarvitse myydä eioota, pelätä pettyneitä asiakkaita, tuhlata aikaa turhanpäiväiseen manuaaliseen työhön tai tuntea epävarmuutta siitä, onko varastotilanne todella ajan tasalla.

 

Saumaton monikanavainen myynti – mitä se tarkoittaa?

Monikanavaisuudesta – tai hienommin sanottuna omnichannelista – on puhuttu pitkään, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa?

Todellisuudessa termillä ei tarkoiteta vain verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen yhdistämistä, vaan kykyä palvella ja olla läsnä siellä, missä asiakaskin on siten, että palvelukokonaisuus näkyy asiakkaalle yhtenäisenä ja saumattomana kokonaisuutena.

Monikanavaisen myyntiverkoston toteuttaminen alkaakin selvittämällä, mitkä ovat ne kanavat, joissa juuri sinun asiakkaasi aikaansa viettävät ja mieluiten asioivat. Jotta asiakkaat löytäisivät verkkosivuille perustettuun nettikauppaan ongelmitta, on kauppiaan huolehdittava, että sosiaalisessa mediassa linkit toimivat ohjaten liikennettä verkkokauppaan.

Jotta monikanavainen myynti olisi mahdollisimman helppoa ja toimivaa, on kaikki myyntikanavat saatava saman tuoterekisterin piiriin. Ilman tätä ei varastotilanteen automaattinen päivittyminen ole mahdollista. Verkkokauppaa perustaessa on huomioitava muutakin kuin pelkkä tuotteiden lisäys ja niiden looginen esillepano: tuotekuvausten ja valokuvien on oltava mahdollisimman selkeät, tiedot palautusta tai ongelmatilanteita varten selvillä ja asiakaspalvelun toimivaa – myös verkossa.

 

Mitä monikanavainen myynti mahdollistaa?

Parhaimmillaan saumaton ja monikanavainen myynti tarkoittaa sitä, että kun asiakas huomaa verkkokaupassa surffaillessaan tuotetta olevan varastossa, voi hän halutessaan mennä myymälään henkilökohtaisesti varmana siitä, että kaivattu tuote todella löytyy hyllystä.

Jotta verkkokauppa palvelisi yrityksesi tarpeita nyt ja tulevaisuudessa, kannattaa verkkokauppa-alustan valinnassa kiinnittää huomiota toiminnallisuuksien määrään ja monipuolisuuteen. Vaikka et kaipaisikaan hienoja ja erikoisia toimintoja juuri nyt, voi tulevaisuus tuoda tullessaan mitä yllättävämpiä tarpeita. Valitse siis heti alkutaipaleella verkkokauppa-alusta monipuolisin toiminnoin, joita voi kytkeä päälle tai poistaa toiminnasta tarpeen mukaan. Näin varmistat, että verkkokauppasi elää ja kasvaa samaa vauhtia liiketoiminnan kanssa.

 

Anna tekoälyn tehdä myyntiä puolestasi

OP Kassan ominaisuuksia kehitetään jatkuvasti asiakaspalautteen pohjalta. Joulukuussa pilotointiin julkaistu Kassabotti mahdollistaa myynnin suoraan Facebookissa: botti keskustelee asiakkaan kanssa Facebookin Messengerissä ja hoitaa tilauksen ja maksun vastaanottamisen automaattisesti. Ensimmäisenä Suomessa pikaviestimessä toimivan myyntisovelluksen sai käyttöönsä Kotipizza, jonka KotiBotti on palvellut asiakkaita kesäkuusta alkaen.

Loka-marraskuussa Nenäpäivä-kampanja hyödynsi chatbotia hyväntekeväisyyslahjoitusten keräyksessä ensimmäisenä Euroopassa. Nenäbotti ei ainoastaan vastaanota lahjoituksia vaan juttelee mukavia lahjoittajan kanssa havainnollistaen samalla, paljonko hyvää joka lahjoituksella saadaan aikaan. Keskustelevan kaupankäynnin ennustetaankin lyövän tosissaan läpi vuonna 2018.

Etsikö ketterää ja kustannustehokasta kassaratkaisua, jossa saat yhdellä sopimuksella kaiken tarvitsemasi?

Tutustu OP Kassaan