OP Kassan lisäosat mahdollistavat monikanavaisen myynnin, usean myymälän hallinnan, mobiilimaksut ja paljon muuta. Tutustu lisäosiin!
Suunnitteletko pop-upin, tapahtuman tai kesäterassin avaamista? Onneksi olkoon, löysit oikeaan paikkaan. Tästä artikkelista löydät tarvittavan tiedon siitä, mitä sinun pitää huomioida korttimaksupäätettä ja kassajärjestelmää hankkiessasi.
Moderni teknologia on tuonut tullessaan helpotusta moniin yrittäjän haasteisiin; myös ostosten rahastamiseen tapahtumissa tai tilapäisesti avoinna olevissa kaupoissa ja ravintoloissa. Ihan kylmiltään ei kuitenkaan kannata lähteä avaamaan myyntipistettä.
Tässä kuusi vinkkiä, joihin vastaamalla on maksupääteasia hankintaa vaille valmis.
Lue myös: Pop up -myymälä & tapahtumat – miten vastaanottaa maksuja?
Toisin sanoen käyttävätkö ostajat ennemmin käteistä vai korttia?
Tämä vaikuttaa siihen, mitä tarpeita sinulla on kassalle ja maksupäätteelle. Jos haluat vastaanottaa kortin lisäksi käteistä, tarvitset myös kassalaatikon sen säilömiseen.
Miten paljon ihmisiä odotat paikalle? Onko kyseessä ruuhkainen muutaman tunnin kestävä tapahtuma vai pieni kahvila, jonne mahtuu muutama ihminen kerrallaan?
Ostajien määrä vaikuttaa siihen, montako laitteistoa paikan päälle tarvitaan. Et varmaan halua, että joku jättää ostamatta siksi, ettei jaksa odottaa maksupäätteen vapautumista.
Onko käytössäsi verkkovirtaa vai pitääkö laitteiston toimia akulla? Entä onko sinulla mahdollisuutta ladata laitteistoja tarvittaessa päivän aikana?
On eri asia myydä tuotteita kiinteästi yhdestä paikasta ja toisaalta kierrellä ostajien keskuudessa.
Voit toki myös yhdistää nämä kaksi rahastustapaa: esimerkiksi messuilla voidaan vastaanottaa maksuja sekä verkkovirran päästä tiskillä ja toisella kassapäätteellä voidaan ottaa asiakkaita vastaan ruuhka-aikoina jonosta.
Palataan taas hetkeksi asiakaskuntaasi: haluavatko he kuitin paperisena vai riittääkö sen lähettäminen sähköpostiin? Suosittelemme jälkimmäistä, sillä näin kuitti pysyy varmasti tallessa. Ja se on ekologisempi vaihtoehto myös.
Jos kuitenkin haluat tarjota asiakkaillesi paperikuitin, tarvitset myös kuittitulostimen.
Lue myös: Sähköpostikuitti haastaa paperisen klassikon
Millainen nettiyhteys sinulla on käytettävissä? Mobiilissa toimiva kassajärjestelmä vaatii taakseen tarpeeksi hyvän nettiyhteyden - esimerkiksi tapahtumissa 4G-verkon, minkä olemassaolo onneksi tätä nykyä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Toki myös wifi-yhteys riittää esimerkiksi terassilla, jos maksupäätettä ei tarvitse kuljettaa pitkiä matkoja.
Yleensä riittää, että käytössä on maksupääte (= rahan turvalliseen vastaanottoon) ja iPad tai Android-puhelin (= kaikki viisaus on tässä eli kassajärjestelmä, jotta tuotehallinta ja myynninseuranta rokkaavat ja voit lähettää asiakkaalle kuitin sähköpostiin). Toisinaan on kuitenkin tarvetta edellä mainituille kassalaatikoille ja kuittitulostimille.
Erityisesti kesäaika on monille yrittäjille parasta myyntiaikaa ja vuokralaitteistot voivat silloin olla tiukassa. Kannattaakin miettiä ajoissa omat tarpeet, jotta varmasti saat käyttöösi kaikki tarvitsemasi laitteet.
Mietitkö, mikä on sinun yritykselle paras kassajärjestelmä? Saat apua valintaan oppaasta: Kuinka löydät yrityksellesi parhaiten sopivan kassajärjestelmän?
Jos et jo arvannut, niin OP Kassasta löydät kaikki maksuliikenteessä tarvittavat vimpaimet myös pop-upia ja tapahtumia varten. OP Kassan hyödyt ovat moninaiset, mutta olennaisinta on se, että sen käyttöönotto on niin yksinkertaista, että kuka vain oppii sen. Tähän ei tarvita erillisiä koulutuksia tai opettelua – riittää, että olet joskus käyttänyt tablettia tai älypuhelinta. (Eikä hätää: Jos onnistut menemään sekaisin järjestelmän kanssa, palvelee asiakaspalvelu joka päivä klo 6–23. Asiakaspalvelijat tuntevat OP Kassan kuin omat taskunsa ja osaavat auttaa kaikissa pulmissa.)
Toinen maininnan arvoinen asia on se, että saat tilitys- ja tuoteraportit OP Kassasta suoraan sähköpostiisi. Näin voit lähettää ne suoraan kirjanpitäjällesi ja säästää siten omaa aikaasi. Raportit eivät myöskään katoa mihinkään, sillä ne tallentuvat suoraan pilveen.
Saat raporteista arvokasta dataa, joka kertoo sinulle myynnin tilanteen ja kunkin myyjän myynnin reaaliajassa. Näin myös varastotilanteen seuraaminen on helpompaa, kun näet saman tien, jos jotain tuotetta pitää tilata pikaisesti lisää.
Lue lisää: Myyntidata on yrityksesi paras ystävä - näin valjastat sen hyödyt käyttöösi
Ja muistathan, että jos sinulla on jo OP Kassa käytössäsi, et tarvitse kuin tarvittavan määrän laitteita - järjestelmä skaalautuu yhdellä kirjautumisella! Sinun ei siten tarvitse lisäillä valikoimissasi olevia tuotteita uudestaan jokaista kassapäätettä varten, vaan kertaalleen lisätyt tuotteet näkyvät järjestelmässä – oli laitteistoja sitten vaikka kymmenen!
OP Kassa ei siten ole vain maksupääte, vaan kokonaispalvelu, josta saat kaiken tarvittavan helpossa muodossa.
verkkokauppa
OP Kassan lisäosat mahdollistavat monikanavaisen myynnin, usean myymälän hallinnan, mobiilimaksut ja paljon muuta. Tutustu lisäosiin!
verkkokauppa
OP Kassa on yhteensopiva Shopify-, Vilkas- ja WooCommerce-verkkokauppa-alustojen kanssa.
verkkokauppa
OP Kassan ja Vilkas-verkkokauppa-alustan integraatio tekee monikanavaisen myynnin helpoksi. Lue, miksi ja miten kivijalkakauppiaan kannattaa laajentaa verkkoon.
Palvelun tarjoaa Checkout Finland Oy, joka on osa OP Ryhmää.