Suosituimmat kirjoituksemme: kassajärjestelmien, myyntidatan ja sähköisen kuitin salat

Kesän kunniaksi kokosimme lukupaketin alkuvuoden suosituimmista kirjoituksista, joissa on pureuduttu niin kassajärjestelmiin, sähköiseen kuittiin kuin keskustelevaan kaupankäyntiinkin. Tutustu tiivistelmiin ja varmista, että et ole missannut yhtäkään.

 

  1. 1. Kassasovellus, kassajärjestelmä vai maksupääte? Kesytä kassatermien viidakko

Kassajärjestelmien, kassatermien ja -sopimusten viidakko on tiheä ja pahimmillaan eksyttävä. Kauppiaiden harmiksi kassa, maksupääte ja muut tarvittavat laitteet kuittitulostimista viivakoodinlukijoihin on tyypillisesti pitänyt hankkia eri palveluntarjoajilta, ja monesti kauppias on joutunut tekemään erillisen sopimuksen jokaisesta. Palvelukokonaisuuden ja sopimusten irrallisuus on vaikeuttanut sekä kustannusten vertailua että kokonaiskuvan muodostamista.

Mitä osia palvelukokonaisuudessa sitten seikkailee? Aloitetaan aivoista, eli kassasovelluksesta, joka pitää hallussaan tuotetiedot ja kirjaa myynnit. Kassasovellukseen yhdistetään apukäsiä, kuten maksupääte, joka mahdollistaa korttimaksujen vastaanoton. Kassajärjestelmä puolestaan on kokonaisuus, joka koostuu kassasovelluksesta, maksupäätteestä ja muista lisälaitteista, kuten kassalaatikosta tai kuittitulostimesta.

Lue lisää kassajärjestelmän, kassasovelluksen ja maksupäätteen eroista ja siitä, millaisia vaihtoehtoja niistä on tarjolla.

 

  1. 2. 10 syytä päivittää vanha kassajärjestelmä moderniin tablettikassaan

Kankeat ja vanhanaikaiset kassalaitteet ovat saaneet kilpailijan pienikokoisista ja helposti mukana kulkevista mobiilikassoista, joita voi käyttää älypuhelimella tai tabletilla. Koska kassasovellus toimii pienessä ja kannettavassa laitteessa, on myyntiä helppo tehdä missä vain, ja kun kassana toimii laite, joka on jo entuudestaan tuttu niin kauppiaalle kuin kesätyöntekijöille, on käyttöönotto helppoa.

Keveyden ja helppokäyttöisyyden lisäksi mobiilikassajärjestelmät on hinnoiteltu joustavasti ja skaalautuvasti, jotta kauppiaan ei tarvitse maksaa turhista ominaisuuksista tai sitoutua pitkiin määräaikaisuuksiin.

Mitä muita syitä on päivittää vanha kassajärjestelmä moderniin mobiilikassaan? Lue listauksemme täältä.

 

  1. 3. Myyntidata on yrityksesi paras ystävä - näin valjastat sen hyödyt käyttöösi

Kauppiaalle kerääntyy jokaisesta myyntipäivästä paljon hyödyllistä tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä, vilkkaimmista ostoajankohdista ja suosituimmista tuotteista. Tätä myyntidataa voi hyödyntää liiketoiminnan suunnittelussa, tuotevalikoiman kehittämisessä tai vaikka työvuorosuunnittelussa. Mahdollisuudet ovat käytännössä rajattomat.

Harva kauppias on toiselta ammatiltaan data-analyytikko, ja joskus myynneistä kertynyt tieto voi olla vaikeasti löydettävissä tai tulkittavissa. Siksi kokosimme kuusi helppoa tapaa, joilla hyödyntää myyntidataa ja valjastaa se liiketoiminnan kehittämisen moottoriksi.

Tutustu kirjoitukseen ja ota myyntidata haltuusi!

 

  1. 4. Keskusteleva kaupankäynti tekee pikaviestimistä myyntikanavia

Pikaviestimet ovat suosittuja kanavia sekä ajanviettoon että kommunikointiin, ja vuonna 2017 63 % kaikista suomalaisista käytti pikaviestisovelluksia. Keskustelevalla kaupankäynnillä tarkoitetaan kaupankäyntiä, joka tapahtuu dialogina pikaviestimessä, ja keskustelua kuluttajan kanssa voi käydä yrityksen työntekijä, chattibotti tai näiden kahden yhdistelmä. Chattibotit ovat tietokoneohjelmia, jotka pystyvät suorittamaan niille annettuja toimintoja, kuten vaikka maksun vastaanottamisen tai tuotteiden esittelemisen.

Keskustelevassa kaupankäynnissä ostotapahtuma hoituu pikaviestimessä alkutervehdyksestä maksun vastaanottamiseen asti. Näin kuluttajan ei tarvitse poistua sovelluksesta lainkaan, ja hän voi tehdä ostoksia tutussa sovelluksessa missä ja milloin tahansa. Kauppias puolestaan voi hyödyntää pikaviestimiä muiden myyntikanaviensa, kuten verkkokaupan ja kivijalan rinnalla.

Miten keskusteleva kaupankäynti käytännössä hoituu? Lue lisää täältä.

 

  1. 5. Sähköpostikuitti haastaa paperisen klassikon

Laki velvoittaa, että asiakkaalle on tarjottava ostoksesta kuitti. Laki ei kuitenkaan velvoita kuitin olevan juuri paperinen, ja monessa tapauksessa paperikuitti on pelkkää paperin tuhlausta ja roskakorin täytettä. Silloin, kun se ei ole roskakorin täytteenä vaan aidosti säilytettävänä, sen heikkoutena on huono säilyvyys.

Sähköinen kuitti säästää luontoa ja pysyy tallessa esimerkiksi sähköpostissa tai pilvipalvelussa. Kun kuitteja ei tarvitse tulostella, säästyy kauppiaalta myös kustannuksia. Tapahtumamyynnissä sähköinen kuitti on helppo ratkaisu, joka ei vaadi kuittitulostimien tai jatkojohtokelojen raahaamista paikalle.

Mitä muita hyötyjä sähköisestä kuitista on? Sukella kuittiartikkelimme saloihin.

 

Olethan huomannut myös oppaamme sopivan kassajärjestelmän valintaan? Maksuttomassa oppaassa perehdymme kassajärjestelmiin, autamme tekemään tarvekartoituksen, joka helpottaa kassan valinnassa ja esittelemme OP Kassan ominaisuuksia. Lataa maksuton opas alla olevasta painikkeesta.

Näillä vinkeillä onnistut maksujen vastaanottamisessa myös tapahtumissa.

Mitä kauppiaan tulee tietää maksujen vastaanottamisesta ja maksamisen tulevaisuudesta?

Pilvipalvelupohjainen kassajärjestelmä on turvallinen ja mahdollistaa tietojen tallentamisen ja synkronoinnin useiden laitteiden välillä.