Sähköpostikuitti haastaa paperisen klassikon - säästää aikaa, rahaa ja luontoa

Vuoden 2014 lakimuutoksen jälkeen kuitin tarjoaminen asiakkaalle on ollut kauppiaan kannalta lähinnä lain edellyttämä pakollinen paha.

Paperista kuittia ei kuitenkaan enää edellytetä, vaan sähköinen kuitti on aivan yhtä pätevä vaihtoehto – ja se tuo mukanaan paljon etuja niin kauppiaalle kuin kuluttajallekin.

Paperisen kuitin suurin ongelma on aina ollut sen heikko säilyvyys. Paperinen kuitti hukkuu herkästi, ohut kuittipaperi repeilee ja kuittimuste haalistuu niin kosketuksesta kuin valolle altistuessa kuluttaen tekstin lukukelvottomaksi. Vain harva kuluttaja ylipäätään haluaa kuitin, mutta laki velvoittaa kauppiasta tarjoamaan tositetta pienimmästäkin ostoksesta.

Paperista kuittia tarjotakseen kauppias saattaa kuluttaa tulostinlaitteeseen, kuittirulliin ja musteeseen satoja euroja vuodessa, kun taas sähköisen kuitin lähetys ei aiheuta yrittäjälle mitään lisäkuluja.

Ylivoimaisimman hyödyn sähköinen kuittijärjestelmä tuo liikkuvaan myyntiin. Kuittitulostinta ja jatkojohtokeloja ei enää tarvitse kantaa mukana messuilla, pop-upeissa, toreilla ja tapahtumissa, kun kuitin voi lähettää yhdellä klikkauksella suoraan asiakkaan sähköpostiin.

Paperiton kuitti tuo etunsa myös kuluttajalle: sähköposti on nykyisin monelle henkilökohtainen arkisto, jossa tärkeät tiedostot ja tositteet pysyvät tallessa niin pitkään kuin tarve vaatii. Pääsylippuna tai takuukuittina toimiva tosite on helposti asiakkaan löydettävissä ja kulkee mukana siellä missä kännykkäkin.

 

Sähköinen kuitti säästää aikaa, rahaa ja luontoa

OP Kassassa sähköisen kuitin tiedot arkistoituvat automaattisesti kassasovelluksen pilvipalveluun, josta ne on helppo toimittaa edelleen kirjanpitäjälle. Automaation ansiosta jokaisen kauppiaan pahimman vitsauksen, kenkälaatikkoon kerättyjen kuittikasojen, ajat ovat vihdoin ohi. Myyntitietoja ei enää tarvitse syöttää yksitellen sähköiseen järjestelmään, mikä säästää roppakaupalla kauppiaan aikaa ja hermoja.

Finanssialan Keskusliiton ja Taloushallintoliiton tekemän selvityksen mukaan sähköiseen kuittijärjestelmään siirtyminen voi säästää yritykseltä jopa 5 - 7 euroa kuittia kohden. Paperikuiteista aiheutuvien ylimääräisen vaivannäön ja kustannusten lisäksi sähköinen kuitti säästää myös luontoa. Yle uutisoi viime vuonna, kuinka koko maan kattava kauppaketju kuluttaa jopa 81 000 kilometriä kuittipaperia vuodessa. Määrä riittäisi kietomaan kuittipaperiin koko maapallon – kahdesti.

Myös pienissä yrityksissä hukkaan heitetyn kuittiroskan määrä on merkittävä: jo pari vuotta sitten Yle uutisoi kioskiyrittäjän kuluttavan kokonaisen kuittirullan päivässä ja ruokakaupan heittävän roskiin jätesäkillisen kuittijätettä joka ikinen päivä.

 

Hyödynnä sähköisen kuitin mahdollisuudet markkinoinnissa

Sähköinen kuitin hyvä säilyvyys mahdollistaa kauppiaalle uusia keinoja markkinointiin ja asiakassuhteen lujittamiseen. Kuitin voi personoida pienellä vaivalla haluamallaan tavalla: yrityksen logon ja yhteystietojen lisäksi voi kuittiin luoda vaikkapa päivittäin vaihtuvan positiivisen viestin tai alennuskoodin seuraavaa asiointikertaa varten.

Vain mielikuvitus on rajana sähköisen kuitin tuomissa mahdollisuuksissa. Asiakkaatkin kokevat kuitin yhteydessä tarjottavan markkinointiviestin hyvänä ja hyödyllisenä palveluna ennemmin kuin turhana tyrkyttämisenä.

 

Jääkö paperikuitti kokonaan historiaan?

Sähköinen kuitti tuo mukanaan paljon hyvää niin kuluttajalle kuin kauppiaalle. Siinä missä yhdelle yrittäjälle sähköinen kuitti on liiketoiminnan pelastus, löytyy paperiselle klassikollekin yhä kannattajansa.

Varsinkin iäkkäämmät asiakkaat vannovat yhä perinteisen tositteen nimeen. Vastaavasti mitä nuorempi asiakaskunta yrityksellä on, sen vähemmän paperista kuittia kaivataan. Erityisesti vihreitä arvoja kunnioittavat kuluttajat osaavat jo vaatia sähköistä vaihtoehtoa, ja vaikka paperikuitti pitää yhä pintansa, tulee sähköinen kuitti varmasti yleistymään tulevaisuudessa.

Koska jokaisen yrittäjän ja asiakkaan kuittitarpeet ovat erilaisia, mahdollistaa OP Kassa sekä sähköpostikuitin että paperisen kuitin tarjoamisen.

OP Kassan sähköpostikuitti on kuluttajalle turvallinen vaihtoehto: järjestelmä ei tallenna korttinumeroita tai muita maksutietoja eikä kuitti jää kauppiaalle muokattavaan muotoon. Järjestelmä kuitenkin muistaa aikaisemmin asioineen kuluttajan sähköpostiosoitteen, jotta sähköpostiosoitetta ei tarvitse kysyä ja näpytellä joka oston yhteydessä uudelleen.

Mitä kuitin lisäksi on otettava huomioon sopivaa kassajärjestelmää etsiessä? Lataa ilmainen oppaamme sen oikean kassakokonaisuuden löytämiseksi: