Pop up -myymälä & tapahtumat – miten vastaanottaa maksuja?

Pop up -myymälöistä on tullut viime vuosina ilmiö. Tilapäiset ja ainutlaatuiset pop upit ovat kauppiaalle oiva keino saada näkyvyyttä, jäädä mieleen ja testata tuotteiden menekkiä pienin ponnistuksin.

Mitä pop up -myymälästä haaveilevan kauppiaan täytyy ottaa huomioon? Näiden vinkkien avulla onnistut pop up -myymälän perustamisessa sekä sujuvan maksuliikenteen varmistamisessa.

Mikä on pop up -myymälä?  

Pop up -myymälä on myyntipiste, joka on avoinna rajoitetun ajan: muutaman päivän, viikon tai kuukauden. Ne sijaitsevat usein vilkkailla alueilla, joilla kuluttajien tavoittaminen ja näkyvyyden saaminen on helppoa.

Pop up -myymälää voi hyödyntää monenlaisiin tarkoituksiin, kuten uuden tuotteen julkistamiseen, tietoisuuden herättämiseen tai varaston loppuunmyyntiin. Pop upeissa kauppias pääsee helposti asiakaskontaktiin, joten esimerkiksi verkkokauppiaille ne ovat hyviä tilaisuuksia saada palautetta ja jäädä uudella tavalla mieleen. Uusille yrittäjille pop upit ovat edullisia kanavia yritysidean ja menekin testaamiseen.

Pop upeille ominaisia piirteitä ovat rajoitettu aika, pieni tila ja ainutkertaisuus. Samalla ne ovat niiden etuja. Kun tuotteet ovat saatavilla rajoitetun ajan, kuluttajien on tehtävä ostopäätöksensä nopeasti. Ainutlaatuisella tai yllätyksellisellä idealla puolestaan jää mieleen ja saa puskaradion laulamaan.

Pop up -myymälän perustaminen

Kun oma liikeidea on kirkkaana mielessä, kannattaa pop up -myymälän perustaminen aloittaa sopivan tilan kartoittamisesta. Tilojen suhteen on paljon vaihtoehtoja: kauppakeskuksilla voi olla tyhjiä liiketiloja tai erikseen pop up -toiminnalle varattuja tiloja. Ulkomyyntiin soveltuvia paikkoja ja lupia voi tiedustella oman kunnan viranomaisilta tai maanomistajalta. Ammattimaisesta ravintolatoiminnasta on muistettava tehdä myös ilmoitus kunnan lupaviranomaisille.

Pop up -myymälän perustamisessa ja sopivan tilan kartoittamisessa kannattaa ajatella omaa kohderyhmää ja sen tavoittamista esimerkiksi näiden apukysymysten avulla:

  • Onko myymäläsi helppo löytää?
  • Huomioidaanko tilassa kohderyhmäsi tarpeet?
    • Esimerkiksi: mahdollisuus liikkua lastenvaunujen kanssa, sovittaa vaatteita tai kokeilla tuotteita
  • Miten kohderyhmä saa kuulla myymälästäsi?

 

Kun sopiva tila on kiikarissa, on aika suunnitella logistiikkaa ja sisustusta. Hyviä apukysymyksiä niitä varten ovat:

  • Miten tuotteet kuljetetaan paikan päälle ja sieltä pois?
  • Miten tila kalustetaan ja mistä kalusteet saadaan?
    • Tarpeellisia kalusteita ovat esimerkiksi valaistus, kassapöytä, pöydät, tasot tai rekit tuotteita varten sekä tarvittaessa sovitustila peileineen.
  • Millainen tilan visuaalinen ilme on ja millaisia somisteita ja pakkaustarvikkeita tarvitset?
  • Miten vastaanotat maksuja?

 

Sisustusideoita voi imeä esimerkiksi Pinterestistä. Tutustu myös kymmeneen menestyneeseen pop up -kauppaan sekä niistä kertyneisiin vinkkeihin.

 

Maksujen vastaanottaminen pop up -myymälässä

Yhä harvempi suomalainen kantaa mukanaan käteistä, ja pelkkään käteiseen luottaa vain noin 10 % suomalaisista. Siksi pop up -myymälöissä ja tapahtumissa kannattaa panostaa korttimaksujen vastaanottamiseen, joka nykyaikaisilla kassajärjestelmillä onnistuu helposti ja edullisesti.

Lue myös: Miksi OP Kassa on hyvä tapahtumissa ja pop up -myymälöissä?

Maksujen vastaanottamisessa pääsee yksinkertaisimmillaan alkuun mobiililaitteen ja siihen yhdistettävän maksupäätteen avulla. OP Kassan kassasovellus toimii iPadeissa ja Android-puhelimissa, ja langaton Miura-maksupääte yhdistyy laitteeseen Bluetooth-yhteydellä. Käteismaksujen vastaanottamista varten kauppias voi halutessaan ottaa käyttöönsä langattoman kassalippaan, johon on integroitu kuittitulostin.

Lue myös: Maksujen vastaanottamisen ABC & Tutustu OP Kassan ominaisuuksiin

Sähköinen kuitti helpottaa kaupantekoa

Lain mukaan ostoksesta on tarjottava kuitti, mutta kuitin muotoa laki ei sanele. Varsinkin pop up -myymälöissä kannattaa hyödyntää sähköistä kuittia, koska silloin kauppiaan ei tarvitse huolehtia kuittirullien tai kuittitulostimen raahaamisesta paikalle. 

Sähköisen kuitin etuina ovat paperikuittia parempi säilyvyys ja ympäristöystävällisyys. Monet nykyaikaiset kassajärjestelmät, kuten OP Kassa, mahdollistavat kuitin lähettämisen asiakkaan sähköpostiin helposti.

Lue lisää sähköisen kuitin eduista!

Helppokäyttöinen kassajärjestelmä on heti käyttövalmis

Vaivaton kassajärjestelmä jättää kauppiaalle aikaa olennaiseen. OP Kassassa on panostettu selkeisiin toimintoihin, ja kassasovelluksen voi ladata kokeiluun vaikka heti. Helppokäyttöisyys on huomattu myös tamperelaisessa Jörn’s Döner -katuruokakojussa, jossa OP Kassa sai kiitosta selkeydestään: 

“Useita kassajärjestelmiä käyttäneet työntekijäni kehuivat, että mikään kassa ei ole ollut näin yksinkertainen ja helppokäyttöinen”, kertoo Jörn’s Dönerin Veli-Pekka Virtanen. Lue Case Jörn’s Döner kokonaan.

Monikanavaista myyntiä tekevä kauppias hyötyy myös mahdollisuudesta saumattomaan monikanavaiseen myyntiin. Kun kassajärjestelmä ja verkkokauppa on integroitu yhteen, pysyy varastosaldo ajan tasalla riippumatta siitä, tehtiinkö kauppaa kivijalassa, pop upissa tai verkossa. 

Haluatko tietää lisää tapahtumamyynnistä tai tarvitsetko kassan kausimyyntiin? Lue lisää täältä ja vastaanota maksuja sujuvasti kaikkialla.

Tutustu myös maksuttomaan kassanvalintaoppaaseemme: