Näin suomalaiset asioivat verkossa vuonna 2018

Suomalaiset ovat ahkeria verkkokaupan käyttäjiä. Tässä viisi tapaa, joilla verkkokaupan uudet tuulet näyttäytyvät kauppiaille vuonna 2018.

1. Suomalaiset ostavat mielellään ulkomailta

Viestintä- ja logistiikkaratkaisuja Pohjoismaissa tarjoavan PostNordin tekemän tutkimuksen mukaan 49 prosenttia kaikista 18-79 -vuotiaista suomalaisista teki verkko-ostoksia jo vuonna 2016. Määrä kasvoi tasaisesti koko vuoden 2017, ja saman trendin voidaan uskoa jatkuvan myös tänä vuonna.

Mielenkiintoisinta lienee kuitenkin se, että samainen tutkimus osoittaa lähes puolen (46 %) tästä ryhmästä tilaavan tuotteita pääosin ulkomaisesta verkkokaupasta kotimaisen sijaan.

Suomalaisissa verkkokaupoissa onkin vielä rutkasti parannettavaa, jotta kuluttajat valitsisivat kotimaisen verkkokaupan ulkomaisen sijaan.

LUE MYÖS: Verkkokauppa kivijalan tukena – OP Kassa mahdollistaa saumattoman myynnin myös somessa

 

2. Verkosta ostettavien tuotteiden skaala laajenee

Suomalaiset ostavat netistä eniten vaatteita ja kenkiä, kirjoja, viihde-elektroniikkaa sekä kauneudenhoitotuotteita. Erityisesti päivittäisten ruokaostoksien hoitaminen verkossa kuitenkin yleistyy vauhdikkaasti. Kaupan liiton teettämän selvityksen mukaan päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi vuonna 2017 peräti 88 % edelliseen vuoteen verrattuna. Myös suurikokoisten tuotteiden, kuten huonekalujen, osuus on kasvussa. 

Nämä muutokset asettavat omat vaatimuksensa verkkokaupalle ja ostamisen yhteydessä tarjottaville lisäpalveluille.

 

3. Diginuorten ostovoima ja arvot vaikuttavat myyntiin

Kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu nopeasti; ohjaavassa roolissa ovat nyt nuoret kuluttajat, jotka ovat kasvaneet digitaalisella aikakaudella ja lähes syntyneet mobiililaite kädessään. Nuorten kuluttajien siirtyessä työelämään heidän ostovoimansa ja samalla verkossa tapahtuva myynti kasvavat räjähdysmäisesti.

Huomionarvoista on myös nuoren sukupolven tietoisuus kestävästä kehityksestä sekä laatu- ja ympäristöarvoista, jotka tulevat vaikuttamaan vahvasti siihen, millaisissa liikkeissä ja verkkokaupoissa he asioivat. Nämä arvot luovat pohjan kotimaisen verkkokaupan vahvuuksille.

 

4. Mobiiliostamisen volyymi kasvaa

Tällä hetkellä noin 50 prosenttia kaikesta verkkoliikenteestä tulee mobiilista, mutta sekä PostNordin että Kaupan liiton selvitysten mukaan vain yksi viidestä suomalaisesta tekee verkko-ostoksia kännykällä. Luku on muihin Pohjoismaihin verraten pieni, mutta mobiiliostamisen osuus tulee varmasti kasvamaan jatkossa. Esimerkiksi vaatteiden verkko-ostoista jo 28 % tehdään puhelimella.

Tätä trendiä silmällä pitäen on kauppiaan huolehdittava verkkokaupan ja verkkosivujen responsiivisuudesta. Myös kauppojen omat applikaatiot helpottavat kännykällä ostamista.

 

5. Webrooming ja showrooming yleistyvät

Jokaisen kauppiaan pahin painajainen eli showrooming tarkoittaa tilannetta, jossa kuluttaja tutustuu tuotteeseen ja kokeilee sitä myymälässä, mutta ostaa sen sitten verkkokaupasta.

Suomessa yleisempi käyttäytymismalli on kuitenkin webrooming, mikä tarkoittaa, että kuluttajat tutustuvat tuotetietoihin ja vertailevat hintoja netissä, mutta tekevät ostokset kivijalkaliikkeessä. Kauppiaan kannalta ratkaisevaa on, miten kuluttajien huomio kiinnitetään jo verkossa sekä miten heidät houkutellaan liikkeeseen ja saadaan ostamaan useampia tuotteita tai palveluja.

Haluatko tietää lisää verkkokaupan trendeistä vuonna 2018? Lataa alta ilmainen oppaamme aiheeseen liittyen:

Suomi on korttimaksamisen luvattu maa, ja yhä useampi kuluttaja on tottunut siihen, että korttimaksaminen onnistuu kaikkialla. Näillä vinkeillä onnistut maksujen vastaanottamisessa myös tapahtumissa.

Mitä kauppiaan tulee tietää maksujen vastaanottamisesta ja maksamisen tulevaisuudesta? Kokosimme kauppiaan avuksi kattavan oppaan maksujen vastaanottamisesta, maksupäätteistä ja tulevaisuuden maksutavoista.

Pilvipalvelupohjainen kassajärjestelmä on turvallinen ja mahdollistaa tietojen tallentamisen ja synkronoinnin useiden laitteiden välillä.