Myyntiraportti, keskiostos ja suosituin tuote - näin otat kaiken irti OP Kassan hallintapaneelista

OP Kassa on paljon muutakin kuin pelkkä kassasovellus. OP Kassan älykäs analytiikka kätkee sisäänsä valtavasti hyödyllistä tietoa myynnistäsi. Myyntilukuja voit seurata sovelluksesta, mutta varsinkin järeämpään työskentelyyn on hyvä ottaa avuksi selainpohjainen hallintapaneeli, jossa seuraat kätevästi myyntejäsi ja hallitset tuoterekisteriäsi.

Mitä hallintapaneelista sitten näkee, ja miten tätä myyntidataa voi hyödyntää oman toiminnan kehittämisessä? Koostimme tähän kirjoitukseen kaiken, mitä sinun pitää tietää hallintapaneelin tehokkaasta hyödyntämisestä.

Myynti aikaväleittäin auttaa suunnittelemaan niin työvuoroja kuin kampanjoitakin

OP Kassan hallintapaneelista voit seurata myyntejäsi eripituisilta aikaväleiltä, esimerkiksi päivittäin, viikoittain tai kuukausittain. Myynnin säännöllinen seuraaminen helpottaa liiketoiminnan suunnittelemista, ja samalla pysyt kartalla siitä, miten olet saavuttanut päivä- tai kuukausitavoitteesi. Jos tavoitteet eivät näytä täyttyvän, ehdit reagoida siihen nopeasti esimerkiksi erilaisten tarjouskampanjoiden tai tehostetun markkinoinnin avulla sen sijaan, että havahtuisit asiaan vasta loppuvuodesta.

► Lue myös kauppiaan helpot markkinointivinkit

Päivittäinen myynti on hyödyllinen mittari tavoiteseurannan lisäksi työvuorojen suunnittelussa. Jos seuraat päivittäistä myyntiä tunneittain, hahmotat vilkkaat ja hiljaiset ajankohdat. Kun hyödynnät tietoa työvuorojen suunnittelussa, myymälässäsi on aina oikea määrä henkilökuntaa oikeaan aikaan. Myyjäkohtaista myynninseurantaa voit hyödyntää esimerkiksi palkitsemisessa tai erilaisissa myyntikilpailuissa.

 

Keskiostos helpottaa liiketoiminnan kehittämistä

Keskiostoksen seurannasta on apua liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä. Kun näet keskiostoksen helposti, voit laskea, kuinka monta päivittäistä ostotapahtumaa tarvitset, jotta yllät omiin myyntitavoitteisiisi.

Jos haluat nostaa keskiostosta, voit kokeilla erilaisia myyntikampanjoita tai lisämyyntiä. Helppoja keinoja lisämyynnin tekemiseen ovat tuotteiden esillepano valmiina kokonaisuuksina, täydentävien tuotteiden tarjoaminen asiakkaalle sekä helposti ostettavien tuotteiden asetteleminen kassan lähelle.

► Lue myös: Myyntidata on yrityksesi paras ystävä - näin valjastat sen hyödyt käyttöösi

 

Käteinen vai kortti? Katso, mitä asiakkaasi suosivat

Hallintapaneelin analytiikka näyttää sinulle erottelun kortti- ja käteismaksuista ja niiden jakaumasta. Tietoa maksutavoista voit hyödyntää budjetoinnissa ja käteisen rahan käsittelyn suunnittelussa. Kun osaat arvioida, kuinka paljon vaihtorahaa tarvitset, on pohjakassan koon ja pankkitilitysten tekemisen suunnittelu helpompaa. Samalla osaat arvioida kuukausittaisten korttimaksuprovisioiden määrää ja huomioida sen budjetoinnissa.

 

Myydyimmät tuotteet ja tuotekategoriat paljastavat asiakkaidesi mieltymykset

Tuotevalikoiman kehittäminen on samalla myös myynnin kehittämistä. Kun tunnistat suosituimmat tuotteesi ja tuotekategoriat, osaat suunnitella tuotevalikoimaasi asiakaskuntaasi vetoavaksi.

► Lue lisää: Maraton kohti menestyvää kauppaa - näin kehität tuotevalikoimaasi ja tehostat myyntiäsi

Tuotteiden menekin ennustaminen on helpompaa suosittujen tuotteiden ollessa jo ennalta tiedossa. Kun osaat optimoida varastosi koon, et joudu myymään ei oota, etkä myöskään joudu varastoimaan tuotteita pitkiä aikoja. Samoin voit seurata tuotteiden kausivaihtelua, ja varautua tuotteiden kausittaisiin kysynnän vaihteluihin.

 

Verkkokauppatilaukset ja tuotetiedot löytyvät yhdestä paikasta

Jos haluat tehdä kauppaa myös verkossa, OP Kassa tarjoaa lisäosat Shopify- ja Vilkas-verkkokauppa-alustoihin. Kun yhdistät verkkokaupan OP Kassaan, näet verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen myynnin kätevästi yhdestä paikasta, hallintapaneelista. Samalla helpotat omaa työkuormaasi ja saat kaiken tarvittavan tiedon yhdelle raportille.

Verkkokauppaintegraatio pitää huolta siitä, että tuotesaldosi on aina ajan tasalla. Näetkin hallintapaneelista ajantasaisen tuotesaldosi, mikä helpottaa varastotilanteen suunnittelussa.

► Lue myös: Miksi kivijalkakauppiaan kannattaa panostaa verkkokauppaan ja miksi se on nyt niin helppoa?

 

Monikanavainen kaupankäynti antaa kuluttajalle mahdollisuuden tehdä ostoksia ajasta ja paikasta riippumatta. Mitä menestyksekäs monikanavainen myynti tarkoittaa ja mitä se vaatii kauppiaalta? Lataa maksuton opas alla olevasta painikkeesta: