Myyntidata on yrityksesi paras ystävä - näin valjastat sen hyödyt käyttöösi

Jo yhden myyntipäivän aikana kauppiaalle kertyy valtava määrä kullanarvoista faktatietoa omasta liiketoiminnasta. Myyntidatan seuranta onkin yksi helpoimpia ja tehokkaimpia tapoja kehittää ja kasvattaa yrityksen toimintaa – miksi siis jättäisit tilaisuuden hyödyntämättä?

Mutta kun en oikein ymmärrä noiden numeroiden päälle…” Kuulostaako tutulta?

Pientä kivijalkakauppaa pyörittävä yrittäjä harvoin on toiselta ammatiltaan data-analyytikko. Me ymmärrämme tämän varsin hyvin, ja siksi olemme halunneet tehdä OP Kassan myyntidatan seurannasta ja analysoinnista niin helppoa ja selkeää kuin suinkin mahdollista. Se on tehty jopa niin helpoksi, ettei uusi käyttäjä kaipaa edes ohjekirjaa myyntianalytiikan seurantaan ja tulkitsemiseen.

Reaaliaikaiset myyntiluvut avaavat yrityksesi toimintaa yksityiskohtaisesti. Niitä seuraamalla tiedät muun muassa:

  • - Minä viikonpäivinä ja mihin kellonaikaan asiakkaita käy eniten ja milloin taas on hiljaisempaa
  • - Mitkä tuotteet myyvät parhaiten ja mitkä huonoiten
  • - Miten kausivaihtelut vaikuttavat tuotteiden myyntiin
  • - Millä tuotteilla tai tuotekategorioilla on suurin palautusprosentti ja mihin tuotteisiin asiakkaat ovat kaikkein tyytyväisimpiä. 

Lista on käytännössä loputon.

Liian usein myyntidataa kuitenkin käytetään pelkästään pakkopullaksi miellettyyn raportointiin, mutta todellisuudessa myyntidata on arvokas tietolähde, jota ei missään nimessä pidä jättää hyödyntämättä.

OP Kassan selkeiden seurantatyökalujen avulla opit nopeasti tekemään uusia oivalluksia ja näkemään selkeitä kaavoja numeroiden taustalla. Näin osaat varautua entistä paremmin niin myyntipiikkeihin kuin hiljaisempiin hetkiin ja opit jopa panostamaan kivijalkakauppasi tuotesijoitteluun eri tavalla kuin aikaisemmin.

 

Miten myyntidataan pääsee käsiksi?

Suoraviivainen ja helppokäyttöinen hallintapaneeli on OP Kassa -palvelun sydän. Hallintapaneeliin kirjautumalla pääset hallinnoimaan tuotteita, seuraamaan myyntilukuja sekä lataamaan kirjanpitoraportteja vaivattomasti ja nopeasti.

Selainpohjaisen käyttöjärjestelmän ansiosta voit kirjautua hallintapaneeliin missä, milloin ja millä laitteella tahansa. Kaikki tiedot tallentuvat turvallisesti ja automaattisesti pilvipalveluun, joten kassajärjestelmäsi tiedot synkronoituvat eri laitteiden välillä ja pysyvät aina ajan tasalla, kirjauduitpa hallintapaneeliin web-selaimella, puhelimella tai tabletilla.

Hallintapaneelissa voit seurata jokaisen myyntikanavasi myyntejä yhdestä ja samasta paikasta: kivijalkaliikkeen, verkkokaupan ja jopa pop-up -myynnin luvut ovat tarkasteltavissa sekä kokonaisuutena että toisistaan eriteltyinä. Päivittäisten myyntien listautuminen kalenterinäkymään antaa yhdellä vilkaisulla kokonaiskuvan myynnin kehityksestä ja päiväkohtaisista eroista.

Jokaisen päivän päätteeksi saat automaattisesti raportin kyseisen päivän tapahtumista sähköpostiisi.

 

Mitä myyntidata kertoo liiketoiminnasta?

Myyntidatan tärkein tehtävä on auttaa yrittäjää päivittäisten toimintojen suunnittelussa faktatietoon pohjautuen. Myyntiraportteja seuraavan liikkeenharjoittajan ei tarvitse turhaan arvailla, mihin suuntaan seuraava askel kannattaa ottaa.

OP Kassan keräämän analytiikan avulla seuraat reaaliaikaista myyntiä kuukausi-, viikko-, päivä- ja jopa tuntitasolla. Opit nopeasti havainnoimaan trendejä myyntilukujen taustalla: paljonko rahaa yhteen ostokseen käytetään, miten sesonkien vaihtelut vaikuttavat kunkin kanavan myyntiin, mitkä viikonpäivät ja kellonajat ovat myynnillisesti vilkkaimpia ja mihin suuntaan myyntiluvut kehittyvät.

Mutta miten myyntidataa ja kassajärjestelmän keräämää analytiikkaa voi oppia konkreettisesti hyödyntämään, jos myyntilukujen analysointi kuulostaa yhtä absurdilta kuin pitsinnypläys mekaanikon korvaan?

Tässä kuusi yksinkertaista esimerkkiä, joilla pääset alkuun myyntilukujen tulkinnassa ja hyödyntämisessä:

 

1. Lisää myyntiä oikealla sijoittelulla

Myyntidata kertoo, mitkä tuotteet ovat kivijalkaliikkeesi hittejä. Hyödynnä tieto nostamalla parhaiten myyvät tuotteet myymälän etuosaan, kassan läheisyyteen tai muuten hyvin näkyvälle paikalle tehostaaksesi myyntiä entisestään. Jos sinulla on verkkokauppa, lisää nämä tuotteet verkkokaupan etusivulle ja vinkkaa niistä seuraajillesi Facebookissa tai Instagramissa.

 

2. Kiihdytä heikoimpien tuotteiden myyntiä kampanjoilla

Huonommin menestyville tuotteille voi kehittää myyntikampanjan, jonka avulla tavaran voi saada varastosta nopeammin liikkeelle. Kokeile erilaisia tarjouksia ja markkinointikeinoja selvittääksesi, mikä toimii ja mikä ei.

 

3. Vertaa kampanjamyyntiä muuhun myyntiin

Seuraile myyntitilastoja erityisen tarkalla silmällä juuri ennen kampanjan alkua, kampanjan aikana ja sen jälkeen. Tämä auttaa sinua selvittämään, millainen kampanja tehoaa mihinkin tuotteisiin ja millaiseen asiakasryhmään. Hyödynnä keräämiäsi tietoja myös tulevissa kampanjoissa. Kirjaa ylös myös ne kampanjat, jotka eivät ole toimineet toivotulla tavalla. Pohdi, mikä meni pieleen ja opi virheistä.

 

4. Optimoi varastotilanne kysynnän mukaan

Analytiikan avulla seuraat, mitkä tuotteet lojuvat hyllyssä kohtuuttoman kauan ja mihin vuodenaikoihin tiettyjen tuotteiden tai tuotekategorioiden myynti painottuu. Tämä auttaa kehittämään myyntiä ja tuotevalikoimaa entistä suunnitelmallisemmin ja selvittämään, mistä tuotteista on syytä hankkiutua kokonaan eroon.

 

5. Varaa kiireisimpiin ajankohtiin tarpeeksi henkilökuntaa

Analytiikan ansiosta henkilökunnan tarpeen optimointi ja resursointi on helpompaa kuin koskaan. OP Kassan hallintapaneelista näet nopeasti, mihin viikonpäiviin ja kellonaikoihin tarvitset eniten työvoimaa ja minä aikoina pärjäät liikkeessä vähemmillä resursseilla.

 

6. Luo henkilökunnalle kannustimia

Voit seurata myyntidataa kassakohtaisesti ja järjestää vaikkapa myyntikilpailuja eri myyjien tai toimipisteiden välillä. Aseta henkilökunnalle viikko- tai kuukausikohtaiset myyntitavoitteet ja palkitse parhaiten menestynyt myyjä tai toimipiste kannustaen samalla jokaista työntekijää entistä tehokkaampaan myyntiin.

 

Älä unohda myöskään verkkokaupan dataa!

OP Kassan Shopify-integraatio yhdistää verkkokaupan ja kivijalan tuotetiedon sekä varaston- ja myynninseurannan, joten hallintapaneelista pääset tarkastelemaan myös verkkokauppasi myyntilukuja.

Verkkosivujen analysointityökalujen avulla pääset tutkimaan verkkokauppasi kävijäliikennettä pintaa syvemmältä. Näistä työkaluista tunnetuin on Google Analytics, jonka keräämä data auttaa kehittämään verkkokaupan myyntiä merkittävästi, kunhan dataa osaa hyödyntää oikealla tavalla.

Voit tarkastella sivuja, joille tultuaan kävijät useimmiten poistuvat verkkokaupasta ja kehittää näitä sivuja niin, etteivät potentiaaliset asiakkaat katoa tuotteidesi parista. Voit tutkia hakusanoja, joiden avulla kävijät ovat löytäneet sivustollesi ja hyödyntää näitä myynninedistämisessä. Pääset myös seuraamaan ostoskorin hylkäysprosenttia ja näkemään, miten erilaiset muutokset verkkosivuilla vaikuttavat asiakkaiden ostoprosessiin. Analytiikka on se avain, jonka avulla pääset kurkistamaan asiakkaidesi ostokäyttäytymiseen ja seuraamaan, miten omat toimenpiteesi verkkosivustolla siihen vaikuttavat.

Automaattinen myyntidatan keruu on liiketoiminnan kehittämisen kannalta kullanarvoista, mutta mitä muita ominaisuuksia toimivan kassajärjestelmän on syytä sisältää? Lataa ilmainen opas, joka auttaa juuri sinun yrityksellesi parhaan kassan valinnassa.

Suomi on korttimaksamisen luvattu maa, ja yhä useampi kuluttaja on tottunut siihen, että korttimaksaminen onnistuu kaikkialla. Näillä vinkeillä onnistut maksujen vastaanottamisessa myös tapahtumissa.

Mitä kauppiaan tulee tietää maksujen vastaanottamisesta ja maksamisen tulevaisuudesta? Kokosimme kauppiaan avuksi kattavan oppaan maksujen vastaanottamisesta, maksupäätteistä ja tulevaisuuden maksutavoista.

Pilvipalvelupohjainen kassajärjestelmä on turvallinen ja mahdollistaa tietojen tallentamisen ja synkronoinnin useiden laitteiden välillä.