Mitä, missä, milloin - aloittelevan kauppiaan vinkkipankki

Kivijalkakaupan perustaminen on monelle unelma. Vaikka kivijalkaliikkeiden kuolemasta on puhuttu viime vuosina, ovat hypistely, sovittaminen ja asiantunteva palvelu niiden valtteja verkkokauppaan verrattuna. Kivijalkakaupat puolustavatkin edelleen paikkaansa osana kaupunkikulttuuria.

Kaupasta vasta haaveilevien - ja vähän kokeneempienkin kauppiaiden iloksi - keräsimme yhteen kootut vinkkimme. Niissä käymme läpi liiketilaan, kustannuksiin, kassajärjestelmiin ja monikanavaiseen myyntiin liittyviä seikkoja. Jos sinulla on aikaa lukea vain yksi artikkeli, olet tullut oikeaan paikkaan.

 

1. Tuumasta toimeen - sopivan liiketilan valinta

Keskeinen ja helposti saavutettava sijainti on kivijalkakaupalle elintärkeä. Siksi se kannattaa perustaa ihmisvirtojen varrelle tai vilkkaalle kauppakadulle, riippuen myytävistä tuotteista. Erikoisliike voi menestyä syrjemmässäkin, jos se on alueella, joka on helposti saavutettavissa tai profiloitunut kyseiselle toimialalle - kaupunginosalla on siis merkitystä!

Sijainnin lisäksi liiketilan valintaan vaikuttavat tilasta koituvat kiinteät kustannukset, liiketilan koko ja muunneltavuus sekä se, minkälaista toimintaa tila mahdollistaa.

Lue lisää: Haaveena kivijalkakauppa? Näin valitset sopivan liiketilan

 

2. Taskulaskin sauhuamaan - kauppiaan kiinteät kulut

Äsken mainitsimme kivijalkakaupasta koituvat kiinteät kustannukset, joihin kuuluvat vuokran lisäksi esimerkiksi sähkö, datayhteydet, siivouskulut, vesi ja lämmitys. Liiketilan lisäksi kuluja tulee varastosta, jossa kauppiaan rahat ovat kiinni. Kivijalkakaupasta haaveilevan onkin pohdittava, miten alkuvarasto rahoitetaan.

Liiketilan ja varaston lisäksi huomioitavia kuluja ovat henkilöstökulut, markkinointikulut, kassajärjestelmästä koituvat kulut ja erilaiset hallinnolliset kulut, kuten kirjanpidosta aiheutuvat kustannukset.

Lisätietoja ja tukea suunnitteluun löydät koostamastamme muistilistasta: Kauppiaan muistilista: mitä kuluja kivijalkakauppiaan on huomioitava?

 

3. Hypistely ja elämykset - hyödynnä kivijalkakaupan vahvuudet

Kuluttajat ovat tottuneita tekemään ostoksia verkosta, ja verkkokaupan suosio on kasvanut tasaisesti - niin myös viime vuonna. Siksi kivijalkakaupan kuolemaa on povattu välillä äänekkäästikin. Kivijalkakaupoilla on kuitenkin etunsa, kuten mahdollisuus sovittamiseen ja tuotteisiin tutustumiseen. Talouselämä uutisoikin kivijalkakaupan pärjäävän juuri hypistelyn voimalla.

Erityisesti nuoremmat sukupolvet arvostavat elämyksiä ja kokemuksia, ja kivijalkakauppa voikin taipua mitä erinäisimpien työpajojen tai tapahtumien näyttämöksi.

Lue lisää kokemuksellisuuden hyödyntämisestä: Kivijalkakauppa on kokemisen paikka

 

4. Kartoita tarpeesi ja valitse oikeanlainen kassajärjestelmä arkea helpottamaan

Kun kivijalkamyymälöistä puhutaan, tulee ennemmin tai myöhemmin puheeksi myös kassajärjestelmä ja korttimaksujen vastaanottaminen - etenkin, kun käteisen rahan käyttäminen vähenee jatkuvasti.

Kassajärjestelmää tarvitaan sekä myyntien kirjaamiseen että maksujen vastaanottamiseen. Parhaimmassa tapauksessa kassajärjestelmä on oiva työkalu niin myynnin seurantaan, tuotehallintaan kuin maksuliikenteeseen. Sopivaa kassajärjestelmää kartoittaessa onkin hyvä käydä läpi, mitä ominaisuuksia tarvitsee, mitä kustannuksia kassasta tulee on ja voiko sitä koekäyttää.

Lue tarkemmin sopivan kassan valinnasta ja tarvekartoituksen tekemisestä: Sopivan kassan valinta - mitä pitää ottaa huomioon?

 

5. Myyntidata hyötykäyttöön - analysoi ja tehosta myyntiäsi

Kun liiketila on valittu, tuotteet aseteltu hyllyille ja avajaiset juhlittu, homma ei suinkaan ole vielä pulkassa. Tuotevalikoimaa pitää kehittää jatkuvasti, ja liiketoiminnan kehittämisessä myyntidata on avainasemassa. Parhaimmassa tapauksessa hyödynnettävää dataa saa suoraan omasta kassajärjestelmästä. Hyödyllistä tietoa ovat esimerkiksi suosituimmat tuotteet ja tuotekategoriat, jotka paljastavat kuluttajien mieltymykset, tieto vilkkaimmista kellonajoista, joka tukee työvuorosuunnittelua ja keskiostos, joka on hyvä mittari liiketoiminnan seurannassa ja kehittämisessä.

Lue lisää: Maraton kohti menestyvää kauppaa - näin kehität tuotevalikoimaasi ja tehostat myyntiäsi

 

6. Laajenna toimintaasi - perusta verkkokauppa

Monikanavaisesta omnichannel-myynnistä on tullut arkipäivää monelle kauppiaalle kuluttajien siirtyessä digikanaviin. Siksi yhä useampi perustaa verkkokaupan täydentämään myymälänsä toimintaa. Nykyään monet verkkokauppa-alustat on helppo integroida kassajärjestelmän kanssa, mikä helpottaa kauppiaan työtä esimerkiksi tuote- ja varastonhallinnan suhteen.

Verkkokauppaa ei tarvitse rakentaa päivässä, ja sen kanssa voi aloittaa pienimuotoisesti ja laajentaa toimintaa myöhemmin. Tutustu aloittelevan verkkokauppiaan vinkkeihin täällä: Verkkokauppa mielessä - miten päästä alkuun?

 

7. Koppaa kuluttajat myös pikaviestimissä

Kuluttajien pikaviestimissä viettämä aika on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Maksuja vastaanottavien chattibottien kehittäminen mahdollistaa kaupankäynnin myös pikaviestimissä, ja parhaimmillaan ostotapahtuma hoituu botin avulla täysin ilman kauppiaan väliintuloa.

Chattibotin voi valjastaa toimimaan kassajärjestelmän ja verkkokaupan rinnalla, jolloin se täydentää kauppiaan myyntikanavia ja voi vastaanottaa tilauksia ja maksuja pikaviestimissä - eli siellä, missä kuluttajat viettävät muutenkin aikaansa.

Lue myös: 5+1 syytä tehdä kauppaa pikaviestimissä

 

8. Tavoita kohderyhmäsi - ota somekanavat haltuun

Sähköiset kanavat ja sosiaalinen media tuovat markkinointityökalut kaikkien ulottuville, ja sosiaalista mediaa voi hyödyntää sangen edullisesti. Kauppiaan kannattaa ehdottomasti olla läsnä sosiaalisen median kanavissa ja verkossa ja laittaa viidakkorumpu niiden kautta laulamaan. Myös läsnäolo paikallismedioissa ja tapahtumissa auttaa jalkauttamaan kaupan osaksi yhteisöä.

Lue lisää: Helpot markkinointivinkit kauppiaalle

Miltä kaupankäynnin tulevaisuus näyttää ja mitä menestyksekäs kaupankäynti vaatii vuonna 2018? Lataa maksuton oppaamme kaupankäynnin kehityksestä ja siitä, miten sähköisiä kanavia voi hyödyntää kaupankäynnissä ja miltä kivijalkakaupan tulevaisuus näyttää:

Suomi on korttimaksamisen luvattu maa, ja yhä useampi kuluttaja on tottunut siihen, että korttimaksaminen onnistuu kaikkialla. Näillä vinkeillä onnistut maksujen vastaanottamisessa myös tapahtumissa.

Mitä kauppiaan tulee tietää maksujen vastaanottamisesta ja maksamisen tulevaisuudesta? Kokosimme kauppiaan avuksi kattavan oppaan maksujen vastaanottamisesta, maksupäätteistä ja tulevaisuuden maksutavoista.

Pilvipalvelupohjainen kassajärjestelmä on turvallinen ja mahdollistaa tietojen tallentamisen ja synkronoinnin useiden laitteiden välillä.