Miksi kivijalkakauppiaan kannattaa panostaa verkkokauppaan – ja miksi se on nyt niin helppoa?

Verkkokaupan suosio on ollut valtavassa kasvussa koko 2000-luvun. Siksi OP Kassassa on panostettu kassajärjestelmän ja verkkokaupan yhteispeliin. Uutena tulokkaana OP Kassan verkkokauppaintegraatioissa on kotimainen Vilkas. Vilkkaan Timo Korvenoja vastasi kysymyksiimme verkkokaupan ja kivijalan menestyksekkäästä yhdistämisestä sekä siitä, miksi kivijalkakauppiaankin kannattaa panostaa verkkoon.

Verkkokauppa on jo itsestäänselvyys

Kuluttajien muuttuneesta ostokäyttäytymisestä on kirjoitettu paljon, eikä suotta. Kuluttajat ovat tottuneet tekemään ostoksia ajasta ja paikasta riippumatta, ja verkkokauppa on jatkanut voittokulkuaan koko 2000-luvun. Vilkkaan verkkokaupparaportin mukaan myös vuosi 2019 sujui voimakkaan kasvun merkeissä. Koska kuluttajat ovat jo verkossa, myös kauppiaan kannattaa panostaa siihen.

”Yrityksen ei kannata lukita itseään vain tiettyyn maantieteelliseen sijaintiin, jonne asiakkaan pitää saapua, vaan yrityksen tulee mennä asiakkaan luo. Verkon avulla tämä on mahdollista, ja verkon tarjoamat hyödyt ovat kiistattomia. Jokainen yritys löytää varmasti itselleen ja erityisesti asiakkailleen parhaan tavan toimia”, Korvenoja sanoo.

Lue myös: 6 monikanavaisen myynnin ongelmaa ja ratkaisua

Nykyaikaisten kassajärjestelmien avulla verkkokaupan ja kivijalkakaupan integroiminen käy helposti: esimerkiksi OP Kassan ja Vilkkaan integraatiossa järjestelmät pitävät huolen siitä, että tuotesaldot ja tuotetiedot pysyvät aina ajan tasalla. Näin monikanavainen myynti ei jää kiinni järjestelmien kömpelyydestä.

 

Verkkokaupan perustaminen lähtee tarpeiden ja tavoitteiden kartoittamisesta

Verkkokaupan perustamisessa kannattaa lähteä liikkeelle samoin kuin kivijalkabisnestä miettiessä: omien tarpeiden ja tavoitteiden kartoittamisesta. Myytävien tuotteiden tyyppi, niiden kohderyhmä ja omat erottautumistekijät kannattaa ensin miettiä selväksi. Ne vaikuttavat luonnollisesti myös sopivan verkkokauppa-alustan ja kassajärjestelmän valintaan.

”Omien tavoitteiden ja tarpeiden tulee ensisijaisesti ohjata päätöksiä. Niiden perusteella valitaan yritykselle parhaiten sopiva yhteistyökumppani. Jos ensimmäiseksi valitsee tietyn alustan, tulee samalla rajanneeksi potentiaalisia vaihtoehtoja pois”, Korvenoja neuvoo.

Toinen yleinen kompastuskivi on keskittyä pelkästään verkkokaupan perustamiseen miettimättä, mitä sen jälkeen tapahtuu – miten kauppaa markkinoidaan, millaisia tavoitteita sillä on ja mitä kuluja siitä tulee.

”Verkkokaupan perustamisessa keskitytään usein vain tiettyyn, kohtuullisen lyhyeen hetkeen. Perustamisen jälkeen varsinainen työ vasta alkaa.”korvenoja

”Verkkokaupan tulee kehittyä. Siksi on hyvä yrittää arvioida jatkokehityksen kustannuksia sekä sitä, miten valittu yhteistyökumppani pystyy niissä auttamaan. Jos yrityksellä ei ole asiantuntemusta verkkokaupankäynnistä tai paljon resursseja jatkuvaan kehittämiseen, korostuu hyvän kumppanin valinta. Kaikkea ei kannata tehdä itse”, Korvenoja vinkkaa.

Lue myös: opas verkkokaupan perustamiseen

 

 

Monikanavaisen myynnin haasteet ratkeavat oikeanlaisten järjestelmien avulla

Tuotetietojen ajantasaisuus, tuotteiden saatavuus sekä järjestelmien yhteensopivuus ovat tuttuja haasteita kaikille monikanavaista myyntiä tekeville kauppiaille.

”Kun yrityksellä on verkkokaupan lisäksi kivijalkaliike, ja yritys osallistuu esim. messuille tai tekee pop up -myyntiä, on tuotesaldojen ylläpitäminen manuaalisesti lähes mahdotonta. Kun saldot eivät ole ajan tasalla, tulee väistämättä eteen tilanteita, joissa pitää myydä ei oota. Ainoa tapa ratkaista asia on automatisoida eri järjestelmien väliset yhteydet. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että aina kun tapahtuu myyntiä, tieto päivittyy myös muihin järjestelmiin.”

Saldo- ja tuotetietojen päivittymisen varmistamiseksi kannattaa valita sellainen kassajärjestelmän ja verkkokauppa-alustan yhdistelmä, jossa on saumaton ja helppokäyttöinen integraatio. OP Kassan Vilkas-integraatio on paitsi kotimainen, myös asiakaslähtöinen ja sujuva ratkaisu.

”OP Kassaa ja Vilkasta yhdistää vahva asiakaslähtöisyys, järjestelmien jatkuva kehittäminen ja erinomainen asiakaspalvelu.”

”Vaikka tietojen automatisointiin ja ominaisuuksiin on panostettu, palveluiden käyttöönotto ja käyttö on kustannustehokasta. Tällä on suora vaikutus myyntikatteisiin, kun järjestelmien kiinteät kustannukset eivät haukkaa valtaosaa tuloista. Kauppias tietää aina etukäteen palveluiden käytön kuukausikustannukset, ja silloin esimerkiksi investointien tekeminen on turvallisempaa”, Korvenoja vinkkaa.

Suomalainen verkkokauppa-alusta Vilkas pohjautuu saksalaiseen ePages-verkkokauppasovellukseen ja on oma-aloitteiselle ja pienen budjetin verkkokauppiaalle varma valinta. Vilkas on räätälöitävissä myös vaativaan käyttöön.

Vilkas on nyt saatavilla myös OP Kassan lisäosana, jonka voi aktivoida käyttöön OP Kassan hallintapaneelista. Integraatio maksaa 39 € / kk. Lisäksi tulevat verkkokauppa-alustan kulut.

Lue lisää Vilkkaasta ja käyttöönotosta täältä.