Mikä on WeChat – ja miksi suomalaisen kauppiaan pitäisi välittää siitä?

Tiedätkö, mikä on WeChat ja miten suomalainen kivijalkakauppias voi sitä hyödyntää? Avaamme palvelun salat auki, jotta jokainen asiasta kiinnostunut voi ymmärtää paremmin WeChatin tarjoamia mahdollisuuksia.

Viime vuosina Kiinassa käyneet ovat jo päässeet todistamaan, miten maa on monella tapaa aivan eri vaiheessa kuin muu maailma. Paitsi että Kiinasta on noussut aikamoinen talousmahti, tapahtuu siellä myös teknologian saralla isoja asioita.

Meillä Euroopassa ei olla vielä kunnolla edes ymmärretty, miten pitkällä Kaukoidässä monen asian kanssa jo ollaan. Esimerkiksi mobiilimaksaminen on Kiinassa aivan eri tasolla kuin lännessä: samaan aikaan, kun meikäläiset kaivelevat vielä kukkaroiden pohjalta kolikoita tai höyläävät maksukortteja, hoituvat Kiinassa jo yli puolet kaikista maksuista WeChatin kaltaisilla mobiilimaksutavoilla. Jotain näiden maksutapojen suosiosta kertonee myös se, että yhä useammassa kiinalaisessa kaupassa maksu onnistuu ainoastaan mobiilisovelluksilla. Näiden palveluidensa siivittämänä Kiina toimii tiennäyttäjänä kohti cashless-yhteiskuntaa.

Mutta miten kiinalaisten mobiilimaksaminen liittyy meihin suomalaisiin?

Kiinalaisturismi tuo Suomeen kasapäin rahaa

Tähän asti kiinalaiset mobiilimaksamisen palvelut ovat keskittyneet palvelemaan ensisijaisesti kiinalaisia kauppiaita ja kuluttajia. Voimakkaasti kasvavan kiinalaisturismin myötä ne ovat kuitenkin alkaneet rantautua myös muuhun maailmaan.

Maailman suurimpiin internet-yrityksiin lukeutuvan Tencentin tavoitteena onkin luoda maailmanlaajuinen WeChat-infrastruktuuri, joka palvelee kiinalaisia heille tutulla ja turvallisella tavalla, missä ikinä he liikkuvatkin. On selvää, että nämä sovellukset tekevät tuloaan ryminällä myös Eurooppaan – halusimme tai emme. Siksi kannattaa hypätä junan kyytiin jo ennen kuin se on jo pääteasemalla.

Vuoden 2018 aikana Suomessa vieraili 835 000 kiinalaisturistia. Kasvua edellisestä vuodesta oli noin 15 %. Erään arvion mukaan vierailijamäärä kasvaa jatkossakin niin, että vuonna 2023 vierailuja on jopa 1 800 000 kappaletta.*

Kun kiinalainen turisti kuluttaa matkallaan keskimäärin 1 200 euroa, puhutaan jo valtavista summista.*

Tällä hetkellä suurimmat kiinalaismatkailijoiden virrat keskittyvät etenkin pk-seudulle, Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja Lappiin. Markkina on kuitenkin kehittymässä voimakkaasti ja myös muilla alueilla ollaan ryhdytty toimenpiteisiin kiinalaisten matkailijoiden houkuttelemiseksi myös muualle Suomeen.

Olisiko siis syytä olla mukana tarjoamassa kiinalaisille sitä, mitä he maastamme hakevat: kokemuksia, elämyksiä ja suomalaisia tuotteita?

Lue myös: Kivijalkakauppa on kokemisen paikka

Supersovellus mahdollistaa sujuvan kaupankäynnin

Kiinalaiset matkailijat ovat paitsi laatutietoisia, myös yhä elämyshakuisempia. Vaikka perinteinen mielikuva viirin perässä kulkevista kiinalaisturisteista elää yhä voimakkaana, mahtuu mukaan myös muunlaisia matkailijoita. Nouseva trendi ovat omatoimimatkailijat, jotka ovat yleensä perinteisiä ryhmämatkailijoita nuorempia, hyvin toimeen tulevia ihmisiä, ja jotka hakevat matkaltaan erilaisia elämyksiä. Lisäksi moni matkaaja pysähtyy Suomessa vain lyhyen aikaa ennen suuntaamistaan muihin Euroopan kohteisiin.

Kaikkia matkailijaryhmiä yhdistää tottumus hoitaa kaikki asiansa yhdessä supersovelluksessa.

Kiinalainen kuluttaja tekee merkittävän osan kaikista ostoksistaan ja tilauksistaan superappeilla, jotka ovat paitsi maksamisen sovelluksia, myös valtavia markkinointiekosysteemejä.

WeChat on tällainen sovellus, joka ei siis ole vain mobiilimaksamisen väline, vaan myös viestintäväline, markkinapaikka, tiedonhaun väline, ja ylipäätään kätevä kanava kaikenlaisten arkisten asioiden hoitamiseen. WeChatissä voi käydä chat-keskusteluja ja soittaa puheluita, varata ja maksaa lukemattomia erilaisia palveluita niin verkossa kuin kivijalkaliikkeissäkin bussilipuista lääkärikäynteihin, maksaa laskuja, ladata tarjouskuponkeja ja kerätä vinkkejä parhaisiin matkailuelämyksiin, tai vaikkapa kohdata tulevan puolison – muun muassa.

Eli päinvastoin kuin me länsimaalaiset, jotka olemme tottuneet hoitamaan erillisillä sovelluksilla jokaisen pikkuasian aina pitsan tilaamisesta uutisten lukemiseen, käyttävät kiinalaiset tähän kaikkeen WeChat-sovellusta, joka kokoaa toiminnot yhteen paikkaan.

Kuten edellä mainitut luvut osoittivat, tulee kiinalaisturismi tuomaan myös meidän maahamme valtavia määriä rahaa. Jos vain mahdollistamme sen heille.

Lue myös: Maksaminen kehittyy vauhdilla – miten kauppias pysyy mukana maksutapojen muutoksessa?

WeChatin avulla suomalainen kauppias tavoittaa valtavan määrän potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat halukkaita kuluttamaan rahaa suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin. Tarjoamalla näille ihmisille tutun ja turvallisen maksutavan, tarjoat heille myös ilahduttavan asiakaskokemuksen, parempaa asiakaspalvelua ja mahdollisuuden helppoon ostamiseen. Mikäli haluat mukaan WeChatin eturintamaan tai sinulla on kysyttävää aiheeseen liittyen, jätäthän yhteystietosi meille, niin kerromme lisää!

Merlin Hallman

Kysyttävää? Myös palveluasiantuntijamme Merlin Hallman auttaa mielellään!

merlin.hallman@op.fi
046 922 9201

* Lähteet: Visit Finland, Finavia ja Business Finland