Kauppiaan muistilista: mitä kuluja kivijalkakauppiaan on huomioitava?

Oman kaupan perustaminen on monelle unelma. Jotta unelma olisi hieman konkreettisempi ja lähempänä toteutumistaan, listasimme aloittelevan tai kokeneemmankin kauppiaan avuksi niitä kuluja, joihin kauppiaan on hyvä varautua.

Moni tietää valmiiksi, että kauppiaan rahat ovat kiinni varastossa, mutta kauppiaan on ennakoitava myös muita kuluja, joita voi tulla alkaen taukotilan vessanpesuaineesta päättyen kassajärjestelmän kuluihin. Moni tietää senkin, että kauppa pyörii katteella. Siksi kauppiaan on laskelmissaan varmistettava, että sitä tulee riittävästi ja että kate pystyy kattamaan kaikki toiminnasta koituvat kulut. Perehdymme niihin seuraavaksi tarkemmin.

Sisäänostetut tuotteet ja varasto

Kauppiaan suurin kuluerä tulee sisäänostetuista tuotteista ja niiden varastoinnista. Sisäänostot tulee suunnitella huolella, jotta osaat ennakoida niistä tulevia kuluja. Ostojen suunnittelussa kannattaa hyödyntää mittareita ja myyntitavoitteita, kuten tavoiteliikevaihtoa ja kuukausittaista myyntitavoitettasi. Ne auttavat arvioimaan sisäänostojen määrää sekä tuotevalikoiman ja varaston laajuutta.

Jos varastossasi on liian vähän tuotteita, joudut myymään sitä kuuluisaa ei oota etkä yllä tavoitteisiisi.

Jos varastossasi on liikaa tavaraa, jota et saa saa kiertoon, et saa rahaa tarpeeksi nopeasti. 

Tuntemalla kohderyhmäsi kulutustottumukset hyvin sekä analysoimalla myyntiä ja suosittuja tuoteryhmiä saat kehitettyä vainuasi sisäänostojen ja tarvittavan varaston koon suhteen. Myynnin seurannassa kassajärjestelmästä ja sen tarjoamasta myyntidatasta on valtavasti hyötyä.

Lue myös: Maraton kohti menestyvää kauppaa - näin kehität tuotevalikoimaasi ja tehostat myyntiäsi

Pro tip: Huomioi varaston koon arvioinnissa kaikki myyntikanavasi. Jos teet kauppaa kivijalan lisäksi verkossa tai vaikka tapahtumissa, varmista, että tuotteet riittävät ja että varastonhallinta on mahdollisimman helppoa. Verkkokaupan ja kivijalan saumattomassa yhdistämisessä on korvaamattomana apuna verkkokaupan ja kassajärjestelmän välinen integraatio, joka mahdollistaa automaattisen varastonhallinnan ja myynninseurannan. Lue lisää monikanavaisesta myynnistä: verkkokauppa kivijalan tukena - OP Kassa mahdollistaa saumattoman myynnin myös somessa.

 

Kirjanpidon kulut ja muut yritystoiminnan kulut

Ostoista ja laskuista pääsemme kätevästi kirjanpitoon, johon kannattaa varata sekä aikaa että rahaa. Kauppiaan paras ystävä on hyvä kirjanpitäjä, josta on apua esimerkiksi verotukseen liittyvissä asioissa.

Kassajärjestelmän myyntiraportit ja selkeä tuoterekisteri helpottavat sinun ja kirjanpitäjäsi työtä. Jos saat kassajärjestelmästäsi automaattisesti päivittäiset tai kuukausittaiset myyntiraportit, ne helpottavat työtaakkaasi ja myynninseurantaa, etkä joudu koostamaan raportteja manuaalisesti.

Kirjanpidon ja verojen lisäksi rahaa on varattava myös esimerkiksi yritystoiminnan vakuutuksiin ja pankkitilin kuluihin.

 

Liiketilan kulut ja henkilöstökulut

Kivijalkaliikettä käsitellessä ei voi sivuuttaa liiketilaa, josta tulee kuukausittaisia kiinteitä kuluja. Liiketilan kuluksi tulee ainakin vuokra, ja jos siihen ei sisälly muita palveluja, tulee erikseen maksettavaksi myös esimerkiksi sähkö, datayhteydet, vesi ja lämmitys. Jos et siivoa itse, koituu sinulle siivouskuluja ja mahdollisia muita kiinteistönhuoltokuluja.

Huomioi siis, että rahaa saattaa kulua kaikkeen mahdolliseen vessanpesuaineista taukotilan kahvinkeittimeen.

Varsinkin liikkeen avauskuluina tulee kuluja myös sisustuksesta, kuten myyntipöydistä, sovituskopeista ja peileistä. Lisäksi kannattaa varata rahaa myös henkareihin, varashälyttimiin, printterin paperiin, toimistotarvikkeisiin ja erilaisiin viihtyisyystekijöihin, kuten äänentoistolaitteisiin tai viherkasveihin.

Lue myös: Haaveena kivijalkakauppa? Näin valitset sopivan liiketilan.

Jos palkkaat kauppaasi henkilökuntaa, kuluja tulee työntekijälle maksettavan palkan lisäksi myös palkan sivukuluista, kuten vakuutuksista ja eläkemaksuista sekä työterveyshoidon järjestämisestä.

 

Markkinointikulut

Myös kauppasi markkinointiin kannattaa lohkaista aikaa ja rahaa. Onneksi markkinointia voi tehdä pienin kustannuksin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja verkossa, joissa voi parhaassa tapauksessa saada viidakkorummun laulamaan ja kuluttajat suosittelemaan tuotteitasi ja kauppaasi toisilleen. Hyviä kanavia, joissa voit saada näkyvyyttä jopa ilmaiseksi, ovat esimerkiksi Facebook, Instagram ja Googlen My Business -palvelu.

Lue myös: Helpot markkinointivinkit kauppiaalle

Uuden kaupan avaaminen on aina ponnistus, ja avajaiskuluja miettiessä kannattaa panostaa myös markkinointiin tavallista enemmän ja varata rahaa esimerkiksi paikallislehdessä mainostamiseen ja muuhun paikallisnäkyvyyteen ja sekä miettiä houkutteleva avajaistarjous.

 

Kassajärjestelmän kulut

Yksi olennainen elementti kaupassasi on kassajärjestelmä myyntien kirjaamista, maksujen vastaanottamista ja tuoterekisterin ylläpitoa varten. Kassajärjestelmästä tulee luonnollisesti jonkin verran kuluja, mutta hinnan lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös järjestelmän ominaisuuksiin sekä sopimuksen pituuteen.

Parhaimmillaan kassasi ei ole pelkkä välttämätön kuluerä, vaan tehokas kumppani myynninseurantaan ja päivittäistä työtä helpottamaan. Monet modernit kassaratkaisut eivät ole pelkästään maksujen vastaanottamista varten, vaan niillä hoituu tuoterekisterin ylläpito, myynninseuranta sekä monikanavainen myynti. Sopivaa kassaa valitessa ja kustannuksia arvioitaessa kannattaakin kiinnittää huomiota tarvitsemiisi ominaisuuksiin ja siihen, skaalautuuko järjestelmä tarpeidesi mukaan, jotta et maksa turhaan ekstraa itsellesi tarpeettomista ominaisuuksista.

 

Kuukausimaksu

Kassajärjestelmien ja maksupäätteiden hinnoittelumalleja on yhtä paljon kuin kassajärjestelmiäkin. Palveluntarjoajasta riippuen tarjolla on määräaikaisia ja toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia erilaisilla kuukausimaksuvaihtoehdoilla.

Satunnaista myyntiä tekevälle tai aloittelevalle kauppiaalle saattaa sopia myös kuukausimaksuton vaihtoehto. Siksi ominaisuuksien skaalautuvuuden ja hinnoitteluvaihtoehtojen suhteen kannattaa olla hereillä.

 

Korttimaksuprovisio

Monesti kassajärjestelmän kulujen, kuten hankintahinnan tai säännöllisten kuukausimaksujen, lisäksi maksetaan provisiota vastaanotetuista korttimaksuista. Eri palveluntarjoajien korttimaksuprovisiot eroavat toisistaan: osa tarjoaa kiinteää provisiomallia, osa tarjoaa provisiota, joka vaihtelee myyntien mukaan, osalla puolestaan provisio riippuu kassajärjestelmän kuukausimaksusta.

Joskus kassajärjestelmiä, maksupäätteitä ja eri laitetoimittajia on vaikea vertailla keskenään, koska laitteet tai ohjelmistot tarjotaan erilaisilla hinnoilla ja erilaisilla määräaikaisuuksilla. OP Kassan hinnoittelumalli on helppotajuinen ja läpinäkyvä, ja yksi sopimus sisältää sekä kassajärjestelmän että maksupäätteen. Tarjolla on sekä kuukausimaksullinen että kuukausimaksuton vaihtoehto, ja kassajärjestelmän hinta ja sen muut ominaisuudet skaalautuvat monenlaiseen tarpeeseen.

Lue myös: Sopivan kassan valinta - mitä pitää ottaa huomioon?

 

Jos epäröit vielä sopivan kassan valintaa tai haluat lisätietoja kassajärjestelmistä, olet tullut oikeaan paikkaan. Olemme koostaneet maksuttoman oppaan, jota voit käyttää apuna kassan valinnassa, kassajärjestelmien vertailussa ja omien tarpeidesi kartoittamisessa: