Helpot markkinointivinkit kauppiaalle

Monelle tulee markkinoinnista mieleen televisiomainos ja suuret rahalliset panostukset. Onneksi sähköiset kanavat ja sosiaalinen media ovat tuoneet uusia vaihtoehtoja markkinointiin, ja niiden avulla aloittelevakin kauppias voi päästä kevyesti ja edullisesti alkuun oman yrityksensä markkinoinnissa ja tunnettuuden kasvattamisessa. Myös perinteiset keinot, kuten vetoava näyteikkuna ja myymälän siisteys toimivat edelleen, eivätkä vaadi suuria rahallisia panostuksia.

Koostimmekin tähän kauppiaiden huviksi ja hyödyksi helposti toteutettavat ja edulliset vinkit markkinointiin sekä sosiaalisessa mediassa että kivijalkaliikkeessä.

Aluksi: Tunne kohderyhmäsi

Hyväkään markkinointi ei tavoita oikeita ihmisiä, jos se on väärässä paikassa. Siksi kaiken toiminnan perustana on oman kohderyhmän tunteminen - oli kyse sitten tuotevalikoiman päivittämisestä tai markkinointikanavien miettimisestä.

Pro tip: Kohderyhmän selvittämisen avuksi kannattaa miettiä, ketkä ovat potentiaalisia asiakkaitasi ja missä he liikkuvat sekä mitä he harrastavat, lukevat ja katsovat.

Kun tunnet kohderyhmäsi, voit alkaa miettiä, missä kanavissa ja miten heitä kannattaa puhutella. Seuraa kilpailijoidesi tekemisiä ja heidän käyttämiään kanavia ja pohdi, mitä voit tehdä heitä paremmin ja miten erotut heistä. Kun tiedät, kenelle markkinoit, sinun on helpompi kääriä hihat ja tarttua toimeen.


Ota sosiaalinen media tehokäyttöön

Sosiaalisen median kanavista on tullut arkipäiväisiä sekä kuluttajille että yrittäjille. Ne kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön yleisön tavoittamista ja yhteisön rakentamista varten.

 

Facebookissa voit tavoittaa laajan yleisön

Facebook on suosittu palvelu, ja yli 2,5 miljoonaa suomalaista käyttää sitä. Siksi yritykselle on järkevää perustaa Facebook-sivu, jossa voit viestiä ajankohtaisista asioista, markkinoida yritystäsi ja rakentaa yhteisöä. Säännöllisyys ja suunnitelmallisuus ovat avaintekijöitä menestyksekkään Facebook-sivun luomisessa, joten muista julkaista sivullasi tasaiseen tahtiin. Jos saat julkaisuihin kommentteja, muista vastata niihin. Pidä myös huoli, että sivullasi on myymäläsi ajantasaiset yhteystiedot ja aukioloajat.

Pro tip: Kerää Facebook-sivullesi tykkääjiä mainostamalla sitä verkkosivuillasi, myymälässäsi ja vaikka uutiskirjeessäsi. Facebookissa voit kasvattaa yleisöäsi postauksilla, joille ostat näkyvyyttä. 

Facebook-sivun ilmeen on tärkeää olla yhtenäinen muiden kanaviesi kanssa: varmista, että kerrot samaa tarinaa sekä kuvin että sanoin Facebookissa, myymälässäsi, verkkokaupassasi ja kaikissa muissa kanavissa, joissa olet läsnä. Näin brändisi on helposti tunnistettavissa.

Pro tip: Facebook-sivusi ympärille voit rakentaa myös yhteisön. Yhteisössä tavoitat käyttäjiä helpommin, ja sen jäsenille voit tarjota erikoistarjouksia tai päästää heidät kokeilemaan uusia ominaisuuksia ensimmäisten joukossa. Näin saat sitoutettua kuluttajia yritykseesi entistä paremmin.

Pro tip: Facebookia voi käyttää myös kaupantekoon. Lue lisää keskustelevasta kaupankäynnistä.


Instagram viehättää visuaalisesti

Instagram on mainio kanava kauppasi, tuotteidesi ja työnäytteidesi esittelyyn. Instagramia voit käyttää myös maksettuun mainontaan ja siellä voit kertoa uusista tuotteistasi tai erikoistarjouksista.

Pro tip: Voit järjestää Instagramissa kilpailuja tai arvontoja. Jos järjestät arvonnan, mieti etukäteen, tavoitteletko sillä tilillesi lisää seuraajia vai haluatko osallistujien jakavan omia kuviaan arvontaa varten luodulla hashtagilla. Huolehdi, että palkinto on innostava ja liittyy yrityksesi toimintaan sekä tarkista ennen kilpailun julkaisua, että se on palvelun sääntöjen mukainen.

 

+ Älä unohda muita somekanavia

Kohderyhmästäsi riippuen kannattaa huomioida myös muut sosiaalisen median kanavat, kuten Snapchat ja Twitter. Jos kohderyhmäsi on läsnä niissä, kannattaa sinunkin olla.

 

Tee myymälästäsi houkutteleva helpoilla keinoilla

Myymäläsi edustaa brändiäsi kaupunkikuvassa. Siksi myymälän sisustukseen, visuaalisuuteen ja tuotesijoitteluun kannattaa kiinnittää huomiota. Yksinkertaisillakin keinoilla voit vaikuttaa merkittävästi myymälän viihtyisyyteen ja houkuttelevuuteen.


Näyteikkuna ja siisteys tekevät myymälästä vetoavan

Asiakkaan houkuttelu myymälään alkaa sen ulkopuolelta näyteikkunan avulla. Hyvä näyteikkuna kiinnittää kuluttajien huomion, markkinoi liikettäsi ja kutsuu pistäytymään. Mieti siis, mitä tuotteita asetat näytille ja millä tavalla ja pidä huoli, että näyteikkuna on puhdas ja hyvin valaistu.

Myymälän sisustus ja tuotteiden esillepano puolestaan myyvät brändisi ja tuotteesi asiakkaille. Siksi myymälän sisätilojen tulee olla houkuttelevat. Houkuttevuuteen vaikuttavat tuotteiden esillepano, valaistus, taustamusiikki, materiaalit, tilan valoisuus ja siisteys.

Pro tip: Pienet investoinnit, kuten hyvä äänentoistojärjestelmä saattavat vaikuttaa paljonkin myymäläsi tunnelmaan ja maksaa itsensä nopeasti takaisin.

Pro tip: Pidä myymäläsi siistinä: siisti hyllyt, pyyhi pölyt ja pidä näyteikkuna puhtaana.


Esillepano tuo lisämyyntiä

Tuotesijoittelu on hyvä tapa tehdä sekä myyntiä että lisämyyntiä. Kun laitat tuotteita esille valmiina kokonaisuuksina, on niitä myös helppo ostaa kokonaisuuksina. Kassan lähelle kannattaa sijoitella helposti ostettavia tuotteita, kuten sukkia, koruja, huulirasvoja tai suklaapatukoita. Samoin kassalla kannattaa aina tarjota asiakkaalle hänen valitsemiinsa tuotteisiin sopivia tuotteita tai kysyä, onko hän huomannut hyödyntää tarjouksiasi.


Hyvä asiakaspalvelu lujittaa asiakassuhdetta

Henkilökohtainen asiakaspalvelu on kivijalkakaupan myyntivaltti. Siksi ystävällinen palvelu, reklamaatioiden asiallinen käsittely ja esimerkiksi monipuolisten maksutapojen tarjoaminen parantavat asiakaskokemusta.

Pro tip: Jos kassajärjestelmäsi mahdollistaa kuitin lähettämisen asiakkaan sähköpostiosoitteeseen, voit myös kysyä, saatko hyödyntää sähköpostiosoitteita markkinoinnissa. Näin voit postittaa asiakkaillesi esimerkiksi uutiskirjettä, jossa kerrot ajankohtaisista tarjouksista tai lisäyksistä tuotevalikoimaasi.


Seuraa onnistumistasi ja kehitä toimintaasi

Markkinointia ja sen onnistumista kannattaa tietenkin seurata, jotta voit kehittää toimintaasi entistä paremmaksi. 

Helppo seurannan mittari on keskiostos. Voit seurata keskiostosta, sen kehittymistä ja esimerkiksi lisämyyntikampanjan vaikutusta siihen. Kassajärjestelmäsi ja sen tarjoamat mittarit kannattaa ehdottomasti hyödyntää myynnin seurannassa ja analysoinnissa, ja esimerkiksi OP Kassan myyntiraportit ja selainpohjainen hallintapaneeli tarjoavat kauppiaalle päivä- ja kuukausikohtaista dataa, tietoa keskiostoksesta, suosituimmista tuotteista ja maksutavoista. Näitä kannattaa aina seurata markkinointitoimenpiteiden yhteydessä.

Myymälässä myös hit rate on käyttökelpoinen mittari. Tässä seuraat myymäläsi kävijämääriä ja sitä, kuinka moni kävijöistä ostaa jotakin. Kävijämääriä voit seurata joko manuaalisesti laskemalla tai asentamalla kävijälaskurin. Kävijämääriä ja hit ratea kannattaa seurata esimerkiksi tarjouskampanjoiden tai näyteikkunaan tehtyjen muutoksien yhteydessä, jotta saat tietoa esimerkiksi näyteikkunasi houkuttelevuudesta.

Älä unohda myöskään sosiaalisen median, verkkokauppasi ja verkkosivustosi seurantaa. Apuna voit käyttää esimerkiksi Google Analyticsiä. Sosiaalisessa mediassa voit seurata postaustesi suosiota, ja kun löydät yleisöösi vetoavan postaustavan, jatka samaan malliin.

Vetoavan brändin ja asiakasta ilahduttavan palvelukokemuksen luominen ei siis välttämättä vaadi suuria rahallisia panostuksia, ja yksinkertaisillakin teoilla pääsee pitkälle. Tärkeintä on olla tavoitettavissa niissä kanavissa, joissa kohderyhmäsi on ja viestiä niissä heitä kiinnostavalla tavalla.

Monikanavainen ja saumaton palvelukokemus ilahduttaa sekä asiakasta että kauppiasta. Miltä menestyksekäs monikanavainen myynti näyttää vuonna 2018? Lataa maksuton opas alla olevasta painikkeesta ja selvitä!