Haaveena kivijalkakauppa? Näin valitset sopivan liiketilan

Viime vuosina kivijalkakaupan rinnalle on syntynyt muita myyntikanavia verkkokaupoista sosiaaliseen mediaan. Vaikka kuluttajat tekevätkin paljon verkko-ostoksia, on kivijalkakaupalle yhä paikkansa. Talouselämä uutisoi helmikuussa tuotteiden kokeilun ja hypistelyn olevan kivijalkakaupan valtti. Hypistelyn lisäksi kivijalkaliike tarjoaa mahdollisuuden elämyksiin ja ajanviettoon. Monelle kivijalkakaupat ovat osa elävää kaupunkikulttuuria, ja kauppoihin halutaan tulla tutkimaan, kokemaan ja viettämään aikaa.

Kivijalkaliikkeille on siis yhä kysyntää muiden myyntikanavien joukossa. Parhaiten pärjää kauppias, joka pystyy hyödyntämään montaa myyntikanavaa: kivijalkaa, verkkoa, sosiaalista mediaa ja tapahtumia.

Miten kivijalkayrittäjyydestä haaveilevan sitten kannattaa lähteä liikkeelle ja mistä löytää unelmien liiketila omaa kivijalkaliikettä varten? Kokosimme tähän kirjoitukseen vinkkejä liiketilan valintaa varten.

 

Miten valita unelmien liiketila?

Sopivaa liiketilaa valitessa tärkeintä on hahmottaa heti aluksi, mitä haluat ja tarvitset. Sinun ja asiakkaidesi tarpeiden perusteella on helpompi alkaa haarukoida sopivaa sijaintia, kokoa ja hintaluokkaa sekä toimitilan muita ominaisuuksia.

 

Hyvä sijainti tuo asiakkaat luoksesi

Kivijalkakauppaa ei kannata perustaa mihin vain, vaan sen sijaintia miettiessä on huomioitava oma asiakaskohderyhmä: keitä asiakkaasi ovat, missä he liikkuvat ja miten he löytävät luoksesi. Mitä enemmän potentiaalisia asiakkaita kauppasi lähellä liikkuu, sen parempi.

Jos myyt designia, sisustustarvikkeita tai vaatteita, sijainti toimialalle profiloituneella alueella tai muiden alan toimijoiden läheisyydessä helpottaa kohderyhmäsi tavoittamista. Sijainti tietyssä kaupunginosassavoi olla myös osa brändiäsi. Elintarvikemyymälöiden tai kioskien on puolestaan hyvä olla lähellä ihmisvirtoja, jotta liikkeeseen on helppo löytää ja pysähtyä - esimerkiksi ostamaan kuppi kahvia työmatkan varrella.

Sijaintia miettiessä kannattaa huomioida myös kulkuyhteydet. Hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella asiakaspaikoitusta ei välttämättä tarvitse murehtia, mutta syrjäisemmällä sijainnilla kannattaa varmistaa myös se, että asiakkaasi löytävät helposti parkkipaikan.

Tärkeä huomioitava asia on myös aukioloaika, joka kannattaa mukauttaa asiakkaidesi tarpeisiin. Vilkkaan työmatkareitin varrella olevan kahvilan tai kioskin on hyvä olla auki jo aamuvarhain, kun taas vaatekaupoissa halutaan kierrellä myös iltaisin toimistoaikojen jälkeen.

 

Sopivankokoinen ja kustannustehokas liiketila on kaiken a ja o

Yksi keskeinen kysymys sopivaa tilaa valittaessa on neliömäärä. Sopivaa kokoa arvioitaessa on hyvä selvittää tilan käyttäjä- ja asiakasmäärä, tuotteiden esillepano, varastotilojen tarve sekä tilasta aiheutuvat kustannukset: avauskustannuksia tulee esimerkiksi sisustuksesta, alkuvarastosta, laitteista, kassajärjestelmästä ja mahdollisesta liiketilan remontista, muita kiinteitä kustannuksia kauppahinnasta tai vuokrasta.

Oma toimitila voi olla kannattava sijoitus, mutta usein aloitteleva yrittäjä haluaa kuitenkin sijoittaa pääomaansa muuhun kuin tilan ostamiseen ja valitsee vuokrattavan toimitilan. Vuokratila mahdollistaa nopean reagoinnin yritystoiminnan tai markkinoiden muutoksiin. Vuokrasopimuksen pituus, irtisanomisaika ja mahdollinen määräaikaisuus on hyvä selvittää huolella. Vuokrasopimusta tehdessä tulee ottaa huomioon myös muut kustannukset, kuten sähkö, lämmitys ja datayhteydet sekä mahdolliset toimitilapalvelut, kuten siivous. Joskus ne kuuluvat sopimukseen, välillä ne on järjestettävä ja siten maksettava itse.

 

Toimiva liiketila helpottaa kauppiaan ja asiakkaan arkea

Sijainnin, koon ja kustannusten lisäksi on tärkeää miettiä tilan toimivuutta. Tavarantoimituksia varten on hyvä, jos toimitilan logistiikkamahdollisuudet ovat kunnossa: siellä on riittävät varastotilat, lastauslaituri tai muuten tilaa tavaran vastaanottoon ja kuljetusautoille. Myös ympäristö- ja jätehuollonmahdollisuus on tärkeä, jotta pakkaus- ja muut jättteet saa nopeasti kiertoon.

Turvallisuus, kuten toimivat varastotilat, varashälyttimet ja kulunvalvonta sekä riittävä ilmanvaihto ovat olennaisia sekä yrittäjän, henkilökunnan että asiakkaan viihtyisyyden kannalta.

Pisteenä i:n päälle ovat tietenkin viihtyisyystekijät, kuten tilan pintamateriaalit, muunneltavuus esimerkiksi tapahtumia varten ja tilan valoisuus. Yrittäjän arjen lisäksi toimiva tila helpottaa myös asiakkaiden arkea: esimerkiksi lastenvaateliikkeeseen on hyvä mahtua vaunujen kanssa.

 

Viihtyisä liiketila houkuttelee pistäytymään - ja palaamaan uudelleen

Kun olet kirjoittanut nimen paperiin ja saanut kaupallesi liiketilan, on aika suunnitella sisustusta ja esillepanoa. Kauniisti ja toimivasti sisustettu myymälä houkuttelee pistäytymään ja hypistelemään. Vinkkejä esillepanoon löydät esimerkiksi Pinterestistä.

Viihtyisä liiketila välittää asiakkaille tarinaasi ja elämyksiä, saa asiakkaan viihtymään, palaamaan ja tietenkin myös kuluttamaan rahaa. Sisustuksessa kannattaa huomioida myös tilan muunneltavuus esimerkiksi asiakastapahtumia tai muita erityistarpeita - kuten vaikka lastenhoitoa - varten. Tunnelmaa voi luoda myös liiketilan akustiikalla ja äänimaailmalla.

Lue myös: Kivijalkakauppa on kokemisen paikka

Koska kivijalkakauppa on asiakaskohtaamisten paikka, on hyvä ja joustava palvelu tärkeää. Ystävällisen palvelun lisäksi nopea reklamaatioiden käsittely ja erilaisten maksutapojen tarjoaminen antavat asiakkaalle valinnanvaraa ja helpottavat ostamista. Siksi kassajärjestelmää valitessa on hyvä miettiä myös, mitä maksutapoja järjestelmä mahdollistaa.

Lue myös: Liikuntakeskus Kraftverkin kokemuksia kassajärjestelmistä

 

Kivijalkakauppa yhdessä muiden myyntikanavien kanssa luo toimivan kokonaisuuden

Kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos on tehnyt monikanavaisesta kaupankäynnistä tavallista, ja siksi kivijalkaliikkeen rinnalle kannattaakin harkita esimerkiksi verkkokauppaa. Jos päädyt tekemään kauppaa useassa kanavassa, on monikanavaista myyntiä tukevasta kassajärjestelmästä hyötyä. Ilman monikanavaisuuden mahdollistavaa järjestelmää ja automaattisesti päivittyvää varastosaldoa voi käydä niin, että asiakas tilaa tuotteen verkkokaupasta, vaikka viimeinen kappale olisi juuri myyty kivijalasta.

Parhaassa tapauksessa kassajärjestelmä helpottaa kauppiaan arkea esimerkiksi varastonhallinnan, sähköisten raporttien ja myynninseurannan avulla. Siksi kassaa valitessa huomiota kannattaakin kiinnittää esimerkiksi kassan ominaisuuksiin, monikanavaisen myynnin mahdollisuuteen ja kassajärjestelmän kustannuksiin.

Haluatko tietää lisää sopivan kassan valinnasta ja ominaisuuksien kartoittamisesta? Lataa maksuton oppaamme:

Suomi on korttimaksamisen luvattu maa, ja yhä useampi kuluttaja on tottunut siihen, että korttimaksaminen onnistuu kaikkialla. Näillä vinkeillä onnistut maksujen vastaanottamisessa myös tapahtumissa.

Mitä kauppiaan tulee tietää maksujen vastaanottamisesta ja maksamisen tulevaisuudesta? Kokosimme kauppiaan avuksi kattavan oppaan maksujen vastaanottamisesta, maksupäätteistä ja tulevaisuuden maksutavoista.

Pilvipalvelupohjainen kassajärjestelmä on turvallinen ja mahdollistaa tietojen tallentamisen ja synkronoinnin useiden laitteiden välillä.