5+1 syytä tehdä kauppaa pikaviestimissä

Kuluttajat viettävät runsaasti aikaa sosiaalisessa mediassa ja pikaviestimissä. Vuonna 2017 63 % suomalaisista käytti pikaviestipalveluita. Samalla verkko-ostamisen suosio jatkoi kasvuaan, ja erityisesti mobiiliostaminen nosti päätään. Kaupankäynti siirtyykin yhä voimakkaammin kanaviin, joissa kuluttajat viettävät aikaansa ja joista he saavat nopeasti palvelua. 

Verkkokaupat ovat jo tuttuja kaupankäynnin alustoja, mutta kuluttajien suosimat pikaviestimet vasta nostavat päätään kaupankäynnissä. Pikaviestimissä käytävään kaupankäyntiin on viime aikoina alettu soveltaa chattibotteja, jotka pystyvät hoitamaan ostotapahtuman aina alkutervehdyksestä maksun vastaanottamiseen saakka.

Miksi kauppaa sitten kannattaa tehdä myös pikaviestimissä?

1. Kuluttajat haluavat tehdä ostoksia myös mobiililaitteilla

Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut, ja ostoksia tehdään kivijalkakauppojen lisäksi verkosta. Mobiililaitteiden yleistyminen on tuonut mukanaan uusia kaupankäynnin ja maksamisen muotoja, ja mobiiliostamisen suosion ennustetaan kasvavan entisestään. Vuonna 2017 viidesosa ostoksista tehtiin älypuhelimella.

Yhtenä jarruna mobiiliostamiselle ovat huonosti mobiilioptimoidut verkkosivut tai ostoapplikaatioiden puute. Pikaviestimessä toteutettu kaupankäynti vastaa osaltaan mobiiliostamisen yhä kasvavaan kysyntään, ja se on toteutukseltaan kevyempää kuin oman mobiilisovelluksen kehittäminen.

2. Pikaviestin on luonteva vuorovaikutuskanava

Pikaviestin on alustana kuluttajalle tuttu ja luonteva, ja chat-keskustelun aikana apu ja tuki ovat lähellä.

Pikaviestimissä tapahtuvassa keskustelevassa kaupankäynnissä hyödynnetään kuluttajille tuttua viestinnän muotoa, mikä tuo yrityksen samalle etäisyydelle kuluttajasta kuin hänen ystävänsä.

Pikaviestikeskustelua voi käydä chattibotti, yrityksen työntekijä tai näiden kahden yhdistelmä tilanteesta ja tarpeesta riippuen.

3. Chattibotti automatisoi kaupankäyntiä ja säästää aikaa

Chattiboteista puhuttaessa viitataan keskustelurobotteihin, jotka pystyvät suorittamaan niille asetettuja tehtäviä - esimerkiksi aloittamaan keskustelun, esittelemään tuotevalikoimaa ja vastaanottamaan maksuja. Chattibotin avulla kaupankäynti sujuu pikaviestimessä helposti ja automaattisesti - ilman kauppiaan puuttumista.

santeri-posio

“Chattibottia voi ajatella yrityksen virtuaalisena työntekijänä, joka päivystää jatkuvasti sille annetulla alustalla ja tarjoaa yrityksen tuotteita ja palveluita yrityksen äänellä. Sen lisäksi, että ne ovat moderneja ja viihdyttäviäkin, ne ovat kauppiaille erinomainen myynnin väline”, kertoo chatbot-asiantuntija Santeri Posio, joka vastaa OP Kassan oman chattibotin, Kassabotin, kehittämisestä.

 

4. Pikaviestikeskustelu tuo yrityksen lähemmäksi kuluttajaa ja tekee ostamisesta yksilöllisempää

Pikaviestimessä viestintä on rennompaa ja henkilökohtaisempaa kuin muissa kanavissa, veti keskustelua sitten ihminen tai chattibotti. Chat-keskustelu on erinomainen viestinnän kanava, joka synnyttää tiiviitä yhteyksiä kuluttajien ja yritysten välille.

“Suurin alusta, jolla suomalaisia kuluttajia tavoittaa chattibottien muodossa tällä hetkellä on Facebookin Messenger. Siellä kauppias saa täyden hyödyn seuraajistaan, ja botin myymiä tuotteita voi yhdistää muuhun Facebook-markkinointiin”, Posio kertoo.

Kauppias määrittää itse botin repliikit, joten se keskustelee kuluttajan kanssa kauppiaan äänellä. Chattibotti asettuu luontevaksi osaksi kauppiaan muita myyntikanavia ja säilyttää saman tyylin kuin kauppiaan muut myyntikanavat.


5. Digitaalinen kaupankäynti asettuu saumattomasti osaksi myyntikanavia

Parhaimmillaan chattibotin, kuten OP Kassan Kassabotin, saa asetettua luontevasti osaksi muita myyntikanavia.

Yhtenäinen tuoterekisteri helpottaa tuotehallintaa, ja samat tuotteet voivat olla myynnissä monessa kanavassa varastonhallinnan pitäessä huolen siitä, että varastosaldo pysyy ajan tasalla. Pikaviestin asettuukin luontevasti osaksi kauppiaan monikanavaista tarjontaa.


+1. Käytännön esimerkkejä löytyy jo

Chattibotit kaupankäynnissä eivät ole vain teoriassa valmiita, vaan niistä on jo käytännön esimerkkejä. Kotipizzan ja OPn yhteistyön tuloksena syntyi Kotibotti, joka oli ensimmäinen maksuja vastaanottava chattibotti Suomessa. Euroopan ensimmäinen lahjoitusbotti, Nenäpäivä-keräyksessä käytetty Nenäbotti, puolestaan näki päivänvalon viime vuonna. Näiden jalanjäljissä kehitetään myös OP Kassan Kassabottia.

Haluatko oppia hyödyntämään pikaviestimiä ja chattibotteja kaupankäynnissä? Järjestimme webinaarin, jossa esittelimme chattibotteja ja digitaalisen kaupankäynnin uusia tuulia. Katso webinaarin tallenne veloituksetta täältä:

 

Tilaa webinaaritallenne