5 + 1 syytä perustaa verkkokauppa kivijalkakaupan kylkeen

Verkko-ostamisen suosio kasvoi jälleen viime vuonna, ja verkkokauppojen ja mobiiliapplikaatioiden myötä digitaalisista kanavista on tullut normaali osa kuluttamista. Siksi jokaisen kauppiaan kannattaakin harkita verkkokaupan perustamista ja digikanavien hyödyntämistä liiketoimintansa kehittämisessä. 

Parhaimmillaan kivijalkakaupan ja verkkokaupan saumaton yhdistelmä auttaa tavoittamaan kuluttajia entistä laajemmin sekä tarjoamaan heille loistavaa palvelua, joka joustaa niin maksutapojen, ostopaikan kuin ostamisen ajankohdan suhteen.

Nykyään verkkokaupan perustaminen on yksinkertaista, ja monet verkkokauppa-alustat ovat helppokäyttöisiä ja nopeita ottaa käyttöön. Jos vielä epäröit, miksi sinun kannattaa pystyttää kivijalkaliikkeesi rinnalle verkkokauppa, sinun kannattaa jatkaa lukemista.

 

1. Tarjoat asiakkaillesi parhaiten sopivan ostotavan

Kuluttajien ostokäyttäytyminen on verkkokauppojen ja mobiilisovellusten myötä muuttunut, ja ostoksia tehdään kivijalkakaupan lisäksi myös digitaalisissa kanavissa. Showrooming- ja webrooming -ilmiöt yleistyvät, ja niiden myötä kuluttajat tutkivat ja ostavat tuotteita ristiin sekä verkossa että kivijalassa.

Showrooming tarkoittaa, että kuluttajat tutustuvat tuotteisiin kivijalkakaupassa, mutta tekevät lopullisen ostoksen verkossa. Webrooming on showroomingin vastakohta, eli kuluttajat tutustuvat tuotteisiin verkossa, mutta tekevät varsinaisen ostoksen kivijalasta, jossa tuotetta pääsee konkreettisesti kokeilemaan tai sovittamaan.

Kun tarjoat mahdollisuuden tehdä ostoksia sekä kivijalasta että verkkokaupasta, kuluttajat löytävät helpommin itselleen sopivan ostotavan. Näin saat palveltua sekä heitä, jotka haluavat hypistellä tuotteita paikan päällä että heitä, jotka tekevät mieluummin ostoksia verkossa.

 

2. Tavoitat asiakkaasi milloin vain

Verkkokaupan aukiolo ei rajoitu liikkeesi aukioloaikoihin, ja verkkokaupassa voi käydä kuhina silloinkin, kun sinä ja henkilökuntasi olette viettämässä ansaittua vapaa-aikaa.

Usein verkko-ostaminen painottuu ilta-aikaan, mutta myös esimerkiksi lounasaikaan verkkokaupoissa on kävijäpiikkejä. Lounastauko on juuri sopivan pitkä aika verkko-ostosten tekemiseen, mutta liian lyhyt aika kivijalkakauppaan kiiruhtamiseen - ellei kauppasi sitten satu olemaan ihan vieressä.

Verkkokauppasi tavoittaa asiakkaasi myös silloin, kun he ovat liian kiireisiä ehtiäkseen kivijalkakauppaan tai kun he haluavat tehdä ostoksia illalla kotisohvaltaan.

 

3. Olet läsnä siellä, missä asiakkaasi ovat

Kuluttajat viettävät paljon aikaa verkossa, sosiaalisessa mediassa ja pikaviestimissä. Siksi on järkevää olla läsnä niissä kanavissa, joissa potentiaaliset asiakkaatkin ovat. Verkkokauppasi tavoittaa tuotteita verkossa etsivät kuluttajat, somekanavat levittävät yrityksesi ilosanomaa ja rakentavat verkkoyhteisöäsi ja kivijalkakauppasi on osa kaupunkikulttuuria.

Mitä useammassa kanavassa olet läsnä, sitä helpompi kuluttajien on tavoittaa sinut ja löytää luoksesi niin aamuisen työmatkan varrella kuin illalla olohuoneestaan.

Sosiaalisen median kanavat ja pikaviestimet taipuvat nykyään jopa myyntiin. Lue lisää keskustelevasta kaupankäynnistä.

 

4. Tehostat ja kehität myyntiäsi

Monikanavainen myynti tehostaa liiketoimintaasi, koska tavoitat kuluttajia entistä laajemmalla alueella. Verkko-ostoksista myös kertyy runsaasti dataa, jota analysoimalla saat tietoa esimerkiksi suosituista tuotteista ja tuoteryhmistä, mikä auttaa sinua kehittämään kauppaasi ja tuotevalikoimaasi.

Kun analysoit verkko- ja kivijalkakaupan myyntiä, saat myös arvokasta tietoa suosituista tuotteista ja tuoteryhmistä, vilkkaimmista ajankohdista ja keskiostoksesta. Mitä enemmän dataa ja palautetta saat, sitä helpompi sinun on kehittää liiketoimintaasi ja tuotevalikoimaasi sekä tarjota asiakkaillesi ilahduttavia ja räätälöityjä ostokokemuksia.

Lue myös: Myyntidata on yrityksesi paras ystävä - näin valjastat sen hyödyt käyttöösi

 

5. Palvelet asiakkaitasi paremmin

Kivijalan ja verkkokaupan yhdistelmä mahdollistaa asiakkaiden palvelemisen entistä paremmin ja joustavammin ajasta ja paikasta riippumatta. Monipuolisten maksutapojen tarjoaminen ja mahdollisuus tuotteisiin tutustumiseen ajasta ja paikasta riippumatta antavat kuluttajalle vaihtoehtoja ja personoidun ostokokemuksen.

Kun yhdistät kaikki myyntikanavasi, pystyt palvelemaan asiakastasi missä ja milloin vain ja luomaan hänelle saumattoman ja räätälöidyn palvelukokemuksen - teki hän ostoksia verkossa, kivijalassa, Facebookissa tai vaikka messuilla.


 + Se on niin helppoa - ainakin, jos käytössäsi on oikeat välineet

Jotta monikanavainen myynti onnistuu kitkattomasti, on tärkeää, että kassajärjestelmä ja verkkokauppa toimivat saumattomasti yhteen ja että varastosaldo niiden välillä päivittyy automaattisesti.

OP Kassan valmis Shopify-verkkokauppaintegraatio mahdollistaa saumattoman kaupanteon myös verkossa. Helppokäyttöinen verkkokauppa ja automaattisesti päivittyvä varastonhallinta helpottavat kauppiaan arkea ja vapauttavat resursseja liiketoiminnan kehittämiseen. Siksi oikeiden välineiden avulla monikanavainen myynti hoituu sujuvasti ja auttaa tarjoamaan asiakkaille ilahduttavia ostokokemuksia - osti hän sitten kivijalasta, pop up -myymälästä tai verkosta.

 

Millainen kassajärjestelmä mahdollistaa kivijalan ja verkkokaupan yhteispelin?

Sopivan kassan kartoittaminen kannattaa aloittaa omien keskeisten tarpeiden listaamisella.

Tutustu kokoamaamme oppaaseen, jonka neuvojen avulla löydät parhaiten vaatimuksiisi vastaavan kassajärjestelmän.