Vastuullisuus ja kuluttajien muuttunut ostokäytös näkyvät Terhi Pölkin kenkämerkin arjessa

Kenkäsuunnittelija Terhi Pölkin kenkämerkki näki päivänvalon vuonna 2011. Kenkäbrändiä on myyty verkossa alusta asti, ja vuonna 2018 verkkokaupan rinnalle avattiin myymälä Helsingin Kämp Galleriaan. Mikä on Pölkin suunnittelufilosofia ja miten kuluttajien muuttunut ostokäyttäytyminen näkyy kenkien myynnissä?

Kansainväliseksi syntynyt kenkämerkki

Terhi Pölkki on työskennellyt kenkien parissa puolet elämästään. Wetterhoffilla aloitetut kenkäalan opinnot jatkuivat kenkäsuunnittelun maisteriohjelmassa Lontoossa, jossa Pölkki viihtyi vuosia opintojen ja töiden parissa. Ala vei Pölkin myös tutustumaan tehtaisiin Kiinassa, Intiassa ja Brasiliassa. Matkoilla konkretisoituivat massatuotannon ja -muodin huonot puolet, ja samalla idea omasta merkistä alkoi kyteä mielessä.

“Minulle kirkastui ajatus siitä, että maailma ei periaatteessa tarvitse lisää kenkiä, vaan niiden olemassaolo pitää pystyä perustelemaan itselleen. Ajatus vastuullisuudesta ja laadukkaasta tuotannosta on ollut mielessäni alusta asti”, Pölkki kertoo.

Lontoon vuodet auttoivat paitsi hahmottamaan oman vision, myös tekemään kenkämerkistä kansainvälisen luontevasti.

“Kansainvälistyminen oli helppoa, koska asuin Lontoossa pitkään ja koin Euroopan läheiseksi. Ulkomailla pääsee tapaamaan muita ja saa hyviä vertailukohtia omaan tekemiseen. Samalla pystyy haastamaan itseään ja kehittymään suunnittelijana.”

Vastuullisuus näkyy kaikkialla – suunnittelusta kenkien huoltopalveluun

Pölkille vastuullisuus on tärkeä arvo yritystoiminnassa. Kengät tehdään Euroopassa, ja tuotantotapa kunnioittaa sekä ihmisiä että ympäristöä. Materiaaliksi valikoitui kasviparkittu nahka, joka ei sisällä myrkyllisiä raskasmetalleja. 

“Kun aloin synnyttää merkkiäni, maailma oli erilainen, eikä ilmastonmuutoksesta ja vastuullisuudesta puhuttu yhtä paljon kuin nykyään. Olen iloinen, että vastuullisuus ja ekologisuus ovat olleet merkkini lähtökohtana alusta asti, eikä niitä ole tarvinnut jälkikäteen miettiä uusiksi”, Pölkki kertoo.

Moni vähittäiskauppias on saanut huomata, että shoppailulla on nykyään huono kaiku. Kauppiaat etsivätkin tasapainoa myynnin vauhdittamisen ja vastuullisen yritystoiminnan välillä. Yksi ratkaisu on panostaa kestäviin ja ilahduttaviin tuotteisiin.

“Kenkäsuunnittelu on kokonaisprosessi, jossa pitää huomioida kengän käyttöolosuhteet. Niiden ajattelu auttaa luomaan kestävän ja kauniin tuotteen.” 

Myymäläympäristö puolestaan taipuu kaupanteon lisäksi vaikkapa kengänhoitovinkkien jakamiseen tai kengänhoitoiltojen järjestämiseen. Kenkähuollon voi hankkia Terhi Pölkin kautta palveluna.

“Aloitimme elokuussa huoltopalvelun kengille, ja teemme yhteistyötä suutarin kanssa.”

Verkkokauppa vetää ja konkretisoi kuluttajien muuttuneen ostokäytöksen

Pölkin kenkien tärkein myyntikanava on alusta asti ollut verkko. Verkkokaupan avulla kiinnostuneet kuluttajat on tavoitettu paikasta riippumatta. Samalla on konkretisoitunut kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos.

“Verkkokauppa on loistava kanava tavoittaa ihmiset kaukaa. On ollut mielenkiintoista huomata, että verkosta tilataan myös ihan lähelle – siis esimerkiksi kilometrin päähän myymälästämme.”

Verkko on kilpailtu areena, ja siksi kuluttajien tavoittaminen ja sitouttaminen ovat kauppiaalle elinehto. Pölkki on havainnut toimivaksi keinoksi uutiskirjeen. Sosiaalisen median kanavissa puolestaan on apuna digitaaliseen markkinointiin erikoistunut markkinointitoimisto.

Verkkokauppa vaatii myös jatkuvaa kehittämistä ja mittaamista. Terhi Pölkin verkkokauppa uudistuu syksyn aikana, ja uudistuksen tavoitteena on panostaa käyttäjäystävällisyyteen esimerkiksi navigaatio-ominaisuuksien ja chatin avulla.

“Yritämme saada verkkokauppa-asiakkaiden kanssa aikaiseksi samanlaista, arvokasta dialogia kuin myymälässämme.”

Myyntikanavat täydentävät toisiaan – myymälä luo kokemuksia ja auttaa rakentamaan yhteisöä

Terhi Pölkin myymälä avattiin uudistuneeseen Kämp Galleriaan vuonna 2018. Vaikka myymälä on brändin verkkokauppaan verrattuna vielä tuore, se on ottanut oman roolinsa verkkokaupan rinnalla.

“Myymälässä tapaamme asiakkaita ja saamme heiltä suoraa palautetta ihan eri tavalla kuin verkkokaupassa. Siellä kaupankäyntiin tulee dialogi hyvässä ja pahassa, ja samalla näkee, minkä tyyppiset asiakkaat ovat merkin faneja.”

Terhi Pölkillä myymälä ja verkkokauppa kulkevat käsikkäin ja tarjoavat yhdessä asiakkaille ilahduttavia kokemuksia.

“Näen, että myyntikanavat täydentävät toisiaan. Sovittaminen liikkeessä antaa paljon lisätietoa kengästä ja sen hoidosta, ja myyjä osaa opastaa esimerkiksi oikean koon valinnassa.”

Paljon puhuttu showroom-ilmiö, jossa tuotteita selataan ja ostetaan verkossa, mutta käydään sovittamassa myymälässä, näkyy myös Terhi Pölkin myymälässä. Kauppias voi vastata kuluttajien ostotottumuksiin toimivilla järjestelmillä.

“Moni asiakas sovittaa kenkiä myymälässä, mutta tekee ostoksen verkossa. Siksi meille oli tärkeää löytää saumaton verkkokaupan ja kassajärjestelmän yhdistelmä, jotta voimme hallita varastoja. OP Kassa valikoitui käyttöömme Shopify-integraation vuoksi.”

Koska ostaminen on siirtynyt enenevissä määrin verkkoon, myymälöistä on tullut paikkoja, joissa koetaan, kokeillaan ja opitaan uutta. Terhi Pölkkikin tarjoaa myymälässään pientä ekstraa.

“Järjestämme liikkeessä kuukausittain suosittuja tapahtumia: esimerkiksi syksyn lanseeraustilaisuuden, kengänhoitoiltoja tai kukkakranssi-illan. Tapahtumat ovat myös hyviä paikkoja kohtaamiselle ja porukan tutustumiselle.”

Myymälässä järjestetyt tapahtumat ja yhteisöllisyyden luominen ovatkin paitsi modernin kaupankäynnin trendejä, myös loistavia keinoja asiakkaiden ilahduttamiseen ja sitouttamiseen.

“Ihmiset haluavat olla osallisia ja mukana merkin tarinassa. Se on meille tosi tärkeää.”

Lue myös: Kivijalkakauppa on kokemisen paikka & Verkkokauppa mielessä – miten päästä alkuun?

OP_kassa_Park_Hietsu44-1
Lataa opas

Millaisen kassan tarvitset?

Kartoita oppaamme avulla yrityksellesi parhaiten soveltuva kassajärjestelmä!

Lataa opas

Tilaa OP Kassan uutiskirje

Vinkkejä ja neuvoja kauppiaille