Case Yvette – verkkokauppa ja kassajärjestelmä varmistavat sujuvan monikanavaisen myynnin

Naisten urheiluvaatebrändi Yvette tarjoaa tyylikkäitä ja toimivia vaatteita sekä ammattimaiseen treenaamiseen että rentoon vapaa-aikaan. Treenivaatteiden kauppa käy verkossa, jälleenmyyjien kautta ja tapahtumissa. Mitä monikanavainen myynti vaatii kauppiaalta ja millainen on Yvetten tarina?

Taustalla intohimo tekstiilialaan ja liikuntaan

Suomen Yvetten tarina alkoi vuonna 2016, kun Pirjo Autio perusti Yvetten Suomeen. Yvette-merkki oli perustettu Kiinassa muutama vuosi aiemmin, ja sen perustajilla on vankka kokemus urheiluvaatteiden valmistamisesta. Tuotteet valmistetaan omalla tehtaalla Etelä-Kiinassa. Suomen Yvette on osa kansainvälistä konsernia, ja Yvetteä myydään Kiinan ja Suomen lisäksi Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Suomen Yvetteä pyöritetään kahden naisen voimin. Yritys maahantuo ja jälleenmyy Yvetten treenivaatteita, joiden joukosta löytyy esimerkiksi urheilurintaliivejä, treeniasuja ja vapaa-ajan vaatteita.

Oma verkkokauppa avattiin vuonna 2017 kotimaiselle Vilkas-verkkokauppa-alustalle.

“Aloitimme yhteistyön Vilkkaan kanssa noin kolme vuotta sitten, kun perustimme verkkokauppamme. Siitä oli helppoa ja luontevaa jatkaa Vilkkaan ja OP Kassan yhdistelmään.”

► Lue lisää OP Kassan ja Vilkkaan yhdistelmästä

Autiota innoittaa työssä monipuolisuuden ja upeiden urheiluvaatteiden lisäksi myös monikanavainen kaupankäynti:

“Meillä on useita myyntikanavia: verkkokauppa, vähittäiskauppa, tapahtumamyynti sekä urheiluseurat. Monikanavaisuus tuo mielenkiintoa tekemiseen.”

 

Monikanavainen myynti on itsestäänselvyys

Takana ovat ne ajat, joina kuluttaja käveli sanomalehtimainoksen nähtyään lähimpään kivijalkakauppaan tekemään ostoksensa. Verkkokaupat ja sosiaalinen media ovat vaikuttaneet kuluttajien ostokäytökseen ja ostamisesta on tullut aika- ja paikka- ja kanavariippumatonta.

Yvetten oman verkkokaupan lisäksi tuotteita on myynnissä Stockmann.com:ssa sekä Prismoissa ja Kärkkäisellä. Yvette tekee myös yhteistyötä urheiluseurojen kanssa erilaisten seuramallistojen tiimoilta sekä kiertää aktiivisesti kuluttaja- ja urheilutapahtumissa.

Tapahtumat ovat oivat paikka sekä kohdata kuluttajia että tavata uusia ihmisiä. 

“Tapahtumamyynnissä käytämme OP Kassaa, ja olemme olleet siihen erittäin tyytyväisiä.”

► Lue myös: Miksi OP Kassa on hyvä tapahtumissa ja pop up -myynnissä?

Jokaisella myyntikanavalla on omat erityispiirteensä: kivijalassa tai tapahtumissa tuotteita voi sovittaa, verkkokaupassa kuluttaja on tuotetietojen ja -kuvien varassa. Eroja voi olla myös kanavakohtaisissa valikoimissa.

“Myyntikanavillamme on jonkin verran eroja. Omassa verkkokaupassamme myynnissä on kaikki tuotteet, kun taas Prismoilla ja Kärkkäisellä sekä Stockmann.comilla on omat, hieman suppeammat valikoimansa. Urheiluseuramallistot räätälöimme yhteistyössä seuran kanssa ja tapahtumissa panostamme kampanjatuotteisiin.”

Monelle monikanavaista myyntiä tekevälle kauppiaalle on tuttua haaste tuotesaldojen ylläpitämisestä. Yvettellä pohditaan tuotteiden riittävyyden lisäksi myös toimitusketjua.

“Tuotteiden riittävyys ja menekin arvioiminen on haasteellista. Tehtaamme sijaitsevat Kiinassa ja toimitusketju on pitkä. Onneksi neljän vuoden aikana on oppinut arvioimaan, mitkä tuotteet ovat bestsellereitä, ja niihin varaudutaan suuremmalla volyymilla. Joskus joudumme ostamaan tuotteita lentotoimituksella, jotta saamme ne nopeasti varastoon.”

 

Sosiaalinen media tuo tehoja markkinointiin

Harkitut ja huippuunsa viritetyt tuotteet ja myyntikanavat ovat vain yksi osa kauppiasyrittäjyyttä. Markkinoinnin ja tunnettuuden kasvattaminen ovat elinehtoja, jotta oikeat asiakkaat löytävät tuotteet. Yvetten päämarkkinointikanavana on sosiaalinen media. Kuten kaikessa liiketoiminnassa, huomio kannattaa aluksi kiinnittää perusasioihin:

“Oma kohderyhmä on tunnettava tarkkaan ja sen kautta mietittävä valikoima. Mieti, mitä, kenelle ja millä hinnalla myyt sekä missä kanavissa kampanjoit”, Autio vinkkaa.

► Lue myös: 7 vinkkiä verkkokaupan digitaaliseen markkinointiin & Tutustu Checkoutin tarjoamiin verkkokaupan maksutapoihin

Kun yrityksen somekanavat ovat kunnossa, on aika pohtia myös somestrategiaa. Yksi tehokkaista ja suosituista sosiaalisen median keinoista on vaikuttajamarkkinointi, jossa brändi tekee yhteistyötä tunnetun vaikuttajan, kuten urheilijan tai bloggaajan kanssa ja tavoittaa tämän avulla halutun kohderyhmän.

“Hyödynnämme vaikuttajia omassa markkinoinnissamme, ja teemme vaikuttajien kanssa vuosittain yhteistyösopimuksia. Tällä hetkellä brändilähettiläämme on Pernilla Böckerman.”

► Lue myös: Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Kiinnostaako kassajärjestelmä, joka mahdollistaa saumattoman kaupankäynnin kivijalassa, tapahtumissa ja verkossa? Lue lisää OP Kassasta

OP_kassa_Park_Hietsu44-1
Lataa opas

Millaisen kassan tarvitset?

Kartoita oppaamme avulla yrityksellesi parhaiten soveltuva kassajärjestelmä!

Lataa opas

Tilaa OP Kassan uutiskirje

Vinkkejä ja neuvoja kauppiaille