Case Ninnimoi – OP Kassa ja Vilkas-verkkokauppa tukevat monikanavaista myyntiä

Monikanavainen myynti vaatii paljon sekä yrittäjältä että kassajärjestelmältä, tietää myös Ninnimoi-merkkiä luotsaava Nina Repo. Mikä on yrityksen tarina ja miten sopiva kassajärjestelmä valikoitui?

Hyvän mielen tuotteita

Ninnimoi sai alkunsa vuonna 2015. Merkin tuotteet ovat esimerkiksi postikortteja, julisteita ja kalentereita, jotka aiemmin graafisella alalla työskennellyt Repo suunnittelee itse. Johtoajatuksena on tehdä hyvän mielen juttuja, ja tuotteista löytyykin inspiroivia tekstejä ja harmonisia värejä. 

Ninnimoi2

“Itselle merkityksellisistä jutuista hioutui lopulta myös tuotemerkki. Käsin kirjoittaminen on aina ollut tärkeää, ja osaan tuotteista teen tekstit käsin, osassa hyödynnän typografiaa.”

 

Verkkokauppa laajeni monikanavaiseksi kokonaisuudeksi

Ensimmäinen myyntikanava Ninnimoille oli verkkokauppa, ja digitaaliset kanavat ovat edelleen tärkeitä sekä myynnin että markkinoinnin kannalta. Yrityksen toiminta on laajentunut kotikellarissa pyöritetystä verkkokaupasta kivijalkamyymäläksi ja laajaksi jälleenmyyntiverkostoksi. Kivijalkaliike muutti kesällä 2020 uusiin tiloihin Vuokatin liikekeskukseen.

Kivijalkayrittäjille sijainnin ja sesonkien vaikutukset ovat tuttuja. Koska Vuokatti on matkailupitäjä, heijastuu kausivaihtelu myymälän arkeen.

“Joulu-hiihtoloma-pääsiäinen-kesälomat-syyslomat -sykli näkyy kivijalassa selkeästi. Verkkokauppa puolestaan mahdollistaa liiketoiminnan ympäri Suomen mihin aikaan vain.”

Verkkokaupan ja kivijalkakaupan lisäksi Ninnimoin tuotteita myydään myös erilaisissa design-tapahtumissa ja pop up -myymälöissä. Monikanavainen kokonaisuus asettaa omia haasteitaan myös kassajärjestelmälle ja varastonhallinnalle.

► Lue myös: Miksi kivijalkakauppiaan kannattaa panostaa verkkokauppaan?

 

Miten löytää sopiva kassajärjestelmän ja verkkokaupan yhdistelmä?

Ninnimoin verkkokauppa-alustana on alusta asti ollut kotimainen Vilkas, joka tarjoaa valmiin ja helppokäyttöisen verkkokauppaohjelmiston. Sen sijaan sopivaa kassajärjestelmää etsiessä Repo kokeili useaa järjestelmää.

“Aiemmin käytin montaa ohjelmaa päällekkäin, kun oli verkkokauppa-alusta, kassaohjelma ja erillinen maksupääte. Kaipasin yksinkertaisempaa toteutusta, ja OP Kassa vastasi tähän hyvin.”

Ninnimoilla on käytössä OP Kassan ja Vilkkaan integraatio sekä Miura-maksupääte korttimaksujen vastaanottamiseen. Ratkaisu mahdollistaa tuotetietojen siirtymisen järjestelmien välillä ja kaupanteon niin verkossa, myymälässä kuin tapahtumissa.

“OP Kassaa on ollut helppo käyttää ja verkkokauppaintegraatio on toiminut hyvin. OP Kassassa on perusjutut kunnossa, ja sitä kehitetään koko ajan”, Repo summaa.



OP Kassa on monikanavaiseen myyntiin sopiva kassajärjestelmä, josta löytyy ratkaisut niin tapahtumamyyntiin, kivijalkakauppaan kuin verkkokauppoihinkin. Lue lisää OP Kassan verkkokauppaintegraatioista.

OP-kassa-ulkona
Lataa opas

Millaisen kassan tarvitset?

Kartoita oppaamme avulla yrityksellesi parhaiten soveltuva kassajärjestelmä!

Lataa opas

Tilaa OP Kassan uutiskirje

Vinkkejä ja neuvoja kauppiaille