Case Kalvolan Keihäs – urheiluseuralle sopiva mobiilimaksuratkaisu

Urheiluseura Kalvolan Keihäs kokeili, kuinka kahviossa onnistuu Pivo- ja Siirto-maksujen vastaanottaminen. Mobiilimaksaminen paljastui helppokäyttöiseksi ja sopivaksi maksutavaksi seuran tarpeisiin.

Etsinnässä maksuratkaisu urheiluseuralle

Kalvolan Keihäs on vuonna 1909 perustettu urheiluseura, joka toimii Iittalan kaupunginosassa Hämeenlinnassa. Seura järjestää harraste- ja kilpatoimintaa lapsille, nuorille ja aikuisille salibandyssä, suunnistuksessa ja taekwondossa. Tällä hetkellä harrastajia on noin 330, ja miesten edustusjoukkue pelaa salibandyliiton II-divisioonassa, naisten edustus III-divisioonassa.

Kuten monessa urheiluseurassa, myös Kalvolan Keihäässä harrastustoiminnan ohjaus ja valmennus pyörivät pääosin vapaaehtoisvoimin.

“Toiminnan kustannukset ovat pienet, koska valmentajille ei makseta palkkioita. Myös hallinnollinen organisaatiomme perustuu vapaaehtoisuuteen,” kertoo seuran salibandyvastaava Paula Mäenpää-Vuorinen.

Oma urheiluseura on pienelle kylälle tärkeä voimavara, joka mahdollistaa harrastamisen lukuisille lapsille ja nuorille. Seuran tavoitteena on ollut tarjota harrastus kaikille tulotasosta riippumatta.

“Olemme halunneet pitää kausimaksut mahdollisimman alhaisina, jotta yhdenkään lapsen tai nuoren harrastaminen ei estyisi perheen taloudellisen tilanteen vuoksi. Kausimaksujen osittaiseksi kattamiseksi ja harrastustoiminnan tukemiseksi joukkueet ovat pyörittäneet kahviotoimintaa peleissä.”

Koska käteisen käyttö vähenee jatkuvasti, on Kalvolan Keihäs miettinyt sopivaa ratkaisua maksujen vastaanottamiseen. Monet kassajärjestelmä- tai maksupääteratkaisut ovat kuitenkin tuntuneet liian kalliilta tai monimutkaisilta kausiluonteiseen ja pienimuotoiseen myyntiin.

“Olimme aiemmin miettineet maksupäätteen hankkimista, mutta todenneet, että niiden kiinteät kulut ovat liian suuria suhteessa seuramme myyntitapahtumiin. Varsinkin salibandyssä aktiivisin myyntikausi on loka-maaliskuu, ja myynnit ovat epäsäännöllisiä ja melko pieniä. Siksi emme halunneet kerryttää kiinteitä kuluja.”

 

Mobiilimaksaminen tarjoaa vaihtoehdon maksupäätteelle ja käteiselle

Ratkaisuksi epäsäännölliseen ja pienimuotoiseen myyntiin löytyi Kevytmaksu. Kevytmaksu on palvelu, joka mahdollistaa Pivo- ja Siirto-maksujen vastaanottamisen ilman kiinteitä kuluja – palvelun hinnoittelu perustuu vain maksutapahtumakohtaisiin kuluihin. Maksaminen onnistuu maksunumeron tai QR-koodin avulla.

“Päätimme, että yksi joukkueemme kokeilee Kevytmaksua pilottina. Huomasimme pian, että sen käytössä oli monta etua. Monella asiakkaalla oli jo käytössään Pivo tai Siirto-maksut mahdollistava sovellus, ja he osasivat heti käyttää palvelua.”

Myös kahvion myyjät kokivat Kevytmaksun näppäräksi.

“Myyjät jännittivät aluksi, miten maksaminen hoituu. Se oli kuitenkin helppoa, ja nuorille kahvilan asiakkaille QR-koodin käyttäminen oli jo entuudestaan tuttua. Myyjien ei tarvinnut kuin pitää maksunumeroa ja QR-koodia esillä.”

Tapahtumissa, tai vaikka seurojen kahviomyynnissä, haasteina ovat vaihtokassan hankkiminen sekä käteisen käsittelykulut. Kun 20 tai 50 euron seteleitä alkaa kertyä, käy vaihtokassa helposti vähiin. Kevytmaksun avulla kaksi- ja viisikymppiset saatiin korvattua mobiilimaksuilla.

“Kun käteismaksuja tulee vähemmän, rahojen laskenta ja käteisvarojen tilittäminen on yksinkertaisempaa. Kevytmaksun kautta tulleet myyntitulot olivat kolmen pankkipäivän jälkeen joukkueen tilillä. Käteisvarojen tilityksessä kestää paljon kauemmin, ja se vaatii aina pankkikäynnin.” 

Mitä Kevytmaksun kokeilusta sitten jäi seuralle käteen? Harkitaanko käytön laajentamista?

“Kokeilu sujui hienosti, ja olemme päättäneet ottaa Kevytmaksun käyttöön seuran muillekin joukkueille. Uskon, että Kevytmaksu tulee helppoutensa vuoksi kasvamaan pääasialliaseksi maksuratkaisuksemme.”

 

Haluatko aloittaa Pivo- ja Siirto-maksujen vastaanottamisen?

Jos haluat vastaanottaa Pivo- tai Siirto-maksuja, voit lukea lisää Kevytmaksusta ja sen käyttöönotosta oheisesta linkistä. Palvelun käyttöönotto on helppoa, ja se soveltuu esimerkiksi etäkauppaan, itsepalveluun tai tuotteiden myyntiin.


► Lue myös, kuinka Eräkettu vastaanottaa mobiilimaksuja kivijalkamyymälässään

OP_kassa_Park_Hietsu44-1
Lataa opas

Millaisen kassan tarvitset?

Kartoita oppaamme avulla yrityksellesi parhaiten soveltuva kassajärjestelmä!

Lataa opas

Tilaa OP Kassan uutiskirje

Vinkkejä ja neuvoja kauppiaille