Case Haaralan tila
– OP Kassa ja WooCommerce monikanavaisessa myynnissä

Haaralan tilan myymälä ja verkkokauppa ovat olleet huimassa nousukiidossa. Monikanavaista myyntiä vauhdittaa OP Kassan ja WooCommercen yhdistelmä.

Myymälä ja verkkokauppa maatilan rinnalle

Haaralan tila on Pakaalla, Orimattilassa sijaitseva maatila, jonka yhteyteen on perustettu myymälä ja verkkokauppa. Myynnissä on työvaatteita, -kenkiä ja muita varusteita. Liikeidea syntyi 1,5 vuotta sitten, kun isäntäpari Ari Vappula ja Satu Harden pohti maatilan rinnalle muuta toimintaa.

“Olemme käyttäneet maatilalla yhdysvaltalaisen Carharttin työvaatteita, ja niitä on tullut keräiltyäkin harrastuksen muodossa. Ehdotimme valmistajalle, että aloittaisimme niiden jälleenmyynnin, ja homma lähti siitä käyntiin”, Vappula kertoo.

Myynnin kasvu onkin ollut huimaa, ja kiinnostus tuotteisiin suurta. Tällä hetkellä myymälä vie kaiken tilanhoidolta tai muilta töiltä liikenevän ajan.

“Tämä on kasvanut ihan työmittakaavaan. Merkin myynti on pioneeritoimintaa Suomessa.”

 

Myyntikanavat täydentävät toisiaan

Monikanavaisessa myynnissä kannattaa pelata erilaisten myyntikanavien vahvuuksilla. Tämän tietää myös Vappula.

“Myymälämme ajatuksena on, että materiaaleja voi kokeilla ja tuotteita sovittaa – etenkin, kun jenkkimerkin koot voivat olla monille vieraita.“

Myymälän valttikortteina ovat tuotetietous, henkilökohtainen palvelu ja elämyksellisyys – sitä tuovat esimerkiksi tarjolla olevat virvokkeet kahvista jenkkilimuihin. Vappula ja Harden tuntevat myytävät tuotteet kuin omat taskunsa.

“Johtoajatuksena on, että olemme itsekin käyttäneet tuotteita ja voimme seistä niiden takana.”

Viime vuosina pinnalle noussut showroom-ilmiö näkyy myös Haaralan tilalla, jossa myymälän ja verkkokaupan osuus myynnistä jakautuu puoliksi.

“Moni käy myymälässä sovittamassa vaatteita ja tekee lopullisen ostoksen verkkokaupastamme. Verkkokauppa palvelee paikasta riippumatta.”

► Lue myös: Kivijalkakauppa on kokemisen paikka

OP Kassa ja WooCommerce olivat täydellinen yhdistelmä monikanavaiseen myyntiin

Monikanavainen myynti ja tasavahvat myyntikanavat vaativat tuekseen järjestelmät, jotka huolehtivat tuote- ja saldotietojen ajantasaisuudesta. Siksi kassajärjestelmän saumaton verkkokauppatuki oli yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, kun Haaralan tilalle valittiin kassajärjestelmää.

“Hoidamme verkkokauppaintegraation avulla varastonhallinnan. Koska varastosaldomme ovat pieniä, on todella tärkeää, että saldot päivittyvät verkkokauppaan ja kassaan heti. Muuten olisi riski ylimyynnistä.”

WooCommerce valikoitui verkkokauppa-alustaksi Wordpressin monipuolisten verkkosivuominaisuuksien vuoksi.

“Halusimme verkkokaupan lisäksi tarinamuotoisen sivuston, jossa on monipuolisesti muuta sisältöämme, kuten blogi.”

OP:lta löytyi Haaralan tilalle kokonaisvaltainen kaupankäynnin ratkaisu, sillä verkkokaupassa maksuja vastaanotetaan Checkoutin maksutavoilla. Myymäläpuolella käytössä on OP Kassan Yomani-pääte ja kassalaatikko. 

Vappula kiittelee OP Kassaa tyylikkääksi kokonaisuudeksi, joka näyttää hyvältä myymälässä ja vastaa WooCommerce-integraation ansiosta monikanavaisen myynnin haasteisiin.

“Kassajärjestelmällä on tosi iso merkitys kauppiaalle. OP Kassa on toimiva kokonaisuus, joka tekee arjen helpoksi.”

 

OP Kassa on kotimainen kassajärjestelmä, joka mahdollistaa myynnin verkkokaupassa, myymälässä ja tapahtumissa. Lue lisää kassajärjestelmistä lataamalla maksuton kassanvalintaopas alta tai tutustumalla OP Kassan ominaisuuksiin.

OP-kassa-ulkona
Lataa opas

Millaisen kassan tarvitset?

Kartoita oppaamme avulla yrityksellesi parhaiten soveltuva kassajärjestelmä!

Lataa opas

Tilaa OP Kassan uutiskirje

Vinkkejä ja neuvoja kauppiaille