Case Eräkettu – sujuvaa mobiilimaksamista kivijalassa

Miltä kuulostaisi maksutapa, joka on nopea, kontaktiton ja sopii myös itsepalveluun? Näppärältä? Niin Eräketustakin. Eräkettu on yksi ensimmäisiä kauppiaitamme, joka on ottanut Pivo- ja Siirto-maksut käyttöönsä myymälässään.

Melontatarvikkeita ja liikuntapalveluita

Melontaliike Eräkettu perustettiin 1990-luvulla seikkailukasvatusbuumin aikana. Sivutoimisista koulutuspalveluista alkunsa saanut yritys laajensi pian toimintaansa melontatuotteiden maahantuontiin ja muuttui kokopäiväiseksi työksi. 

Nykyään tuotteiden maahantuonti, vienti ja myynti ovat toiminnan keskiössä. 

“Myymme pääasiassa melontatuotteita kuluttajille Suomessa sekä jälleenmyyjille yhdeksään maahan. Tuomme tuotteita kolmelta mantereelta useista eri maista”, Eräketun Timo Lehtonen kertoo.

Eräkettu-myymälä

Myynti ei ole ainoastaan kivijalkaliikkeen ja jälleenmyyjien varassa. Lisäksi Eräketun väki kiertää ahkerasti mukana erilaisissa tapahtumissa, joko näytteilleasettajana tai sponsorina.

Koska Eräketun myymät tuotteet ovat erikois- ja harrastusvälineitä, ne vaativat tutustumista ja kokeilua paikan päällä. Siksi myynti tapahtuu pääosin kivijalkakaupoissa, joissa tuotteisiin tutustuminen ja niiden käytössä opastaminen ovat helppoa.

“Meillä on oma kauppa Siurossa Nokialla, ja lisäksi tuotteillamme on jälleenmyyjiä. Oma kauppamme sijaitsee järven rannassa, joten tuotteiden testaaminen käytännössä onnistuu helposti.”

 

Pivo- ja Siirto-maksut uudeksi maksutavaksi

Eräkettu on käyttänyt myymälässään kassajärjestelmänä OP Kassaa. Koronapandemian levitessä kontaktittomat maksuratkaisut tulivat tarpeeseen, ja OP Kassan Kevytmaksu-palvelu julkaistiin sopivaan aikaan.

Kevytmaksu on OP Kassan uusi lisäpalvelu, jonka avulla kauppias voi vastaanottaa Pivo- ja Siirto-maksuja. Kuluttajat suorittavat maksun kauppiaan maksunumeron tai QR-koodin avulla, eikä maksaminen vaadi lainkaan fyysistä kontaktia.

Eräketussa uutta maksutapaa käytetty erityisesti liikuntapalveluiden ja muiden pienten ostosten maksamiseen.

“Liikuntapalveluissa olemme tarjonneet 25 % alennusta ensimmäisestä tunnista, jos asiakas maksaa mobiilimaksulla. Kevytmaksu on meille kätevä ja kustannustehokas maksutapa, ja haluamme kannustaa käyttämään sitä.”

Helppouden lisäksi Kevytmaksu saa kiitosta soveltuvuudestaan itsepalveluun: maksunumeron ja QR-koodin sisältävien maksuohjeiden avulla maksaminen onnistuu myös täysin ilman henkilökunnan läsnäoloa. Helppoutta lisää myös mahdollisuus maksujen seuraamiseen kassasovelluksen kautta:

“Jos käyttää OP Kassa -sovellusta, mobiilimaksujen seuranta on todella helppoa. Saapuneet maksut näkee siitä saman tien.”

 

Mikä Kevytmaksu?

Kevytmaksu on kauppiaan työkalu Pivo- ja Siirto-maksujen vastaanottamiseen. Kuluttaja voi käyttää maksamiseen Pivo-, OP-mobiili- tai Nordea Siirto -sovelluksia, ja yhdessä näiden sovellusten käyttäjät muodostavat Suomen suurimman mobiilimaksuverkoston. Kevytmaksun käyttöön perustuva hinnoittelu on huoleton: kiinteitä kuluja ei ole, ainoastaan maksukohtainen kulu.

Käyttöönoton yhteydessä kauppiaalle luodaan maksunumero ja QR-koodi. Kevytmaksu toimii sekä OP Kassan lisäosana että täysin itsenäisenä palvelupakettina – jos käytät jo OP Kassaa ja haluat käyttöösi uuden maksutavan, voit aktivoida Kevytmaksun käyttöösi hallintapaneelissa näiden ohjeiden avulla.

Jos et vielä käytä OP Kassaa, ja haluat vastaanottaa ainoastaan mobiilimaksuja, voit tilata pelkän Kevytmaksun käyttöösi. Tutustu palveluun tarkemmin täällä.

Palataan vielä hetkeksi kauppiaan kokemuksiin: miten kuluttajat ovat ottaneet Eräketun uuden maksutavan vastaan?

“Moni on ladannut maksusovelluksen paikan päällä ja ottanut sen käyttöönsä. Toisilla on ollut jo käytössä vastaava, mikä on tehnyt maksamisen helpoksi. Kaikki eivät ole vielä lämmenneet maksutavalle, mutta kokemukset ovat olleet sen verran hyviä, että jatkamme mobiilimaksujen suosittelemista.”

OP_kassa_Park_Hietsu44-1
Lataa opas

Millaisen kassan tarvitset?

Kartoita oppaamme avulla yrityksellesi parhaiten soveltuva kassajärjestelmä!

Lataa opas

Tilaa OP Kassan uutiskirje

Vinkkejä ja neuvoja kauppiaille